Sunday, December 22, 2013

Mencari kurnia allah..bukan mencari rezki allah.

Sangat penting dan FAHAMKAN : Mencari kurnia allah..bukan mencari rezki allah.

Mencari Kurnia allah artinya mencari(murakabah) pemberian allah yg tidak ada kiraan/dugaan...terima seadanya pemberian allah.

Usaha: bekerja, beramal tanpa meminta. Tanpa meletakkan syarat jumlah upah atau keuntungannya kerana pemberian allah itu jauh lebih banyak dari apa yg diletakkan.

Cth pada diri rasullullah : Kerja menyampaikan, memperingatkan ummah tanpa meminta gaji.. tiada pula rasul sebut "aku ada anak bini"... yg ada ayat quran "sebelum kamu bertemu rasullullah, keluarkan sedekah kepada fakir miskin..itu lebih baik bagi kamu". tidak ada juga ayat "berikan sumbangan kepada rasullulah"....tabung pun takde...

Cth pada makhluk : Anjing yg bekerja taat pada tuannya tanpa meletakkan berapa upah yg patut dibayar. Menerima sahaja pemberiannya..balasan yg paling diharapkan : bukan upah, tapi kasih sayang dari tuannya. 





Contoh kisah orang yg sah amalnya...Kisah harun arrasyid nak berikan baitul mal kepada BAHLUL AL MAJNUN .(nama sebenarnya Wahab bin Amr.)

Maka Harun al-Rasyid pun berkata: "Wahai Bahlul, kami akan sediakan peruntukan bulanan (daripada Baitul Mal) untuk keluargamu dan dirimu".
Kemudian Bahlul mengangkat kepalanya ke langit lalu berkata: "Wahai Amirul Mukminin, saya dan kamu adalah daripada hamba Allah s.w.t., maka mustahil Allah akan mengingatimu dan melupaiku."

Maksudnya : kalau nak diberikan TETAP BULANAN pasti ditolak...kerana sudah jatuh perancangan... tetapi kalau pemberian hadiah... boleh lah diambil.

Orang yg dikata bodoh dan gila itu jauh lebih waras pikirannya...

 
HUKUM mencari kurnia : Wajib

-------------------------------------------------
Mencari rezki allah artinya : mendakwa diri boleh dapatkan hasil sekian2 daripada akal dan kemampuan jasmani.. contoh : kerja aku ni layaklah dibayar RM100 sehari. kerana aku nak bayar duit kreta, bayar duit rumah, makan minum isteri.. ini dipanggil mendakwa allah taala membayar upah kerja yg aku lakukan.

Usaha: bekerja, beramal tanda meminta.
Cth pada rasullulah : takpernah dibuat oleh rasullullah meminta upah walau satu sen.

Hukum mencari rezki dgn kerja2: HARUS. iaitu bila cari kurnia tak jumpa2..kerana kurang ilmu pengesahan amal..
*Maksud harus : buatlah, kalau tak buat lagi buruk padahnya.

Hukum mencari rezki dengan menjual agama : HARAM.
Cth : "bayar RM500 aku dtg tempat kamu mengajar.. sebab aku ada anak isteri, nak bagi makan, minyak kreta..".. hukumnya haram. nak cari rezki untuk anak, gi lah jual goreng pisang ka, kacang putih ka...

firman allah Innal insan nalafi husrin..illlalazi naamanyu waamilus soleh..watawa saubil hak watawa saubis sabr. maksudnya

Sesungguhnya manusia itu rugi sesaja melainkan orang yg beriman..serta layak dipanggil AMAL SALEH. menyampaikan apa yg HAQ (yg sah benar) dan dengan SABAR (takde nak cepat2)
Bila menyampaikan dengan HAQ maksudnya..amal sendiri dah sah..allah bagi rezki...takde nak bagi tau orang kampung.."kalau kamu tak bayar aku..anak bini aku nak makan hapaa?"

kesimpulannya..KERJA..USAHA...AMALAN itu wajib...tapi jangan cari hasil...buat ikhlas sahaja...anjing(haiwan ciptaan allah) tu martabat TASAWUF...manusia sepatutnya jauh lebih lagi dari itu...

No comments:

Post a Comment