Sunday, December 22, 2013

Puisi untuk kambing...

Puisi untuk kambing...

sebelum tu biar aku terangkan beza manusia dan haiwan bukan akalnya..kajian manusia yg tak sempurna akal sahaja yg mengatakan begitu. bezanya insan dan haiwan itu nafsunya...kedua2 makhluk punyai akal..bertasbih kepada allah. haiwan juga ada hati naluri untuk merasai..sebagaimana manusia.. yg membezakan itu adalah amanah perjanjian yg allah tanyakan kepada semua makhluk yg dilangit dan diatas bumi juga diantara keduanya, siapakah yg sanggup, maka yg benrnama insan bagun aku sanggup. lalu allah memasukkan AMANAHnya kedalam tubuh jasad insan. amanah itulah ROH berNAFSU MUTMAINNAH...tanda insan (hamba allah) dalam perjanjian amal syahadat yg tidak diambil oleh haiwan...

Puisi kambing..
ohhh kambing..kau bertasbih, aku bertasbih, kamu makan daun...aku makan daun (sayur)...kau tak makan batu besi, aluminium, kuprum, platinum, zink...sebab kau pun tau makan zat-zatnya... aku pun begitu makan zat besi, zat aluminium, zat magnesium zat platinum, nak kata kau blajar kimia, aku yg belajar...makna kata, kau memang ada otak dan ada akal macam aku juga..kalau tak dah tentu atap zik kau baham..tong besi..peluru platinum habis dalam perut kau...

ohh kambing....
aku bagi makan kat anak2, kau pun bagi makan kat anak2 kau...aku carik perlindungan untuk anak2 aku, kau pun bagi perlindungan untuk anak2 kau..aku nak kawin, kau pun nak kawin...apa ni kambing? ngapa kau dan aku sama sahaja? apa yg beza wahai kambing? boleh kah aku katakan kau takda akal dan ilmu aku aja yg ada? tak masuk akal kau dan akal aku...

ohh kambing...
aku dalam dilema..sebab aku kene tipu dek haiwan seperti kau yg bertubuh jasad manusia..
akhirnya aku tau....kau hanya tauhidkan allah dengan lailahaillalllah....
dan aku mengabdikan diriku sebagai insan dengan kalimah syahadat..lailahaillalllah muhammadar rasullullah..
andai aku juga tauhid..aku samalah mcam kau...takda beza...
kini huru hara lah kau kambing... jadi sup..jadi satay...


No comments:

Post a Comment