Saturday, July 31, 2010

Kenapa surah Al-ALAQ menyesat kan manusia?

setinggi-tinggi ilmu, masih boleh ditakluki nafsu..allah dan rasullullah tidak mengajar kita untuk mencari ilmu semata-mata..tetapi rasullullah minta kita mencari ilmu untuk mendapatkan hidayah, kerana hidayah itu tiada iblis atau nafsu yg dapat memesongkannya. Macam mana nak dapat ilmu hidayah ini?
Bab ilmu dan hidayah ni sya tak nak pergi jauh2..cukupl ah kita baca ayat dalam surah pertama yg diturunkan..iqraq. bismirabbikal lazikholak.. berapa ramai kita telah disesatkan kemudian kita menyesatkan pula anak cucu keturunan kita?

Allah perintah ayat itu iqraq bismirabbikal lazi kolak. Selepas IQRAQ itu tiada noktah.. kenapa hari ini kita menoktah kan ayat tersebut? Astazghfirullah hal azim… dalam bahasa melayunya.. Bacalah, (sebutlah, perkatakanlah, lafazkanlah, zikirlah) dengan nama tuhanmu yg menjadikan.. artinya..sebutlah nama ALLAH, zikirlah nama ALLAH, lafazkanlah nama ALLAH yang menjadikan (menciptakan)…bukan suruh rasullullah mengaji, menuntut ilmu..disuruh sebut nama allah..

Yg duk tafsir iqraq tu suruh cari ilmu tu paderi kristian, paderi yahudi, org2 munafik, jahiliah kafir..kitab2, ulama2, dan semua manusia yg meninggi-ninggikan org yg berilmu, bukan hidayah allah…yag tak yakin allah boleh bagi ilmu..

Allah perintah rasullullah suruh sebut nama allah…bukan suruh rasullullah masuk sekolah..kenapa nak suruh rasullullah sebut nama allah? Pasal allah kata, kholakal insan namin alak. Iaitu menjadikan MANUSIA dari segulmpal darah(HATI)..haa.. MANUSIA(INSAN) itu tercipta dari hati…apa yg ada pada hati ini? Kerana hati itu boleh berkata2, boleh melafazkan, boleh berzikir, diingatkan kepada rasul, hidupkan hati mu, bukan wahai rasul, kamu pergilah kesekolah usuluddin, sekolah pondok, university, atau mengkaji kitab, atau mengikut ulama2 hebat, org berilmu yg hebat, tidak…tidak sama sekali..sebab kamu belum jadi manusia kalau hati kamu sekejap ingat, sekejap lupa…macam haiwan..ada hati tapi tak sebut ALLAH(alif lam lam ha), sebab tu dia jadi haiwan..(haiwan zikirnya subhanallah)

Habis tu nanti tak bodohkah rasullullah kalau tak sekolah…astaghfirullah… iqraq warabbukal akram, “sebutlah, zikirlah, (nama allah) tuhan mu maha pemurah..maka wahai rasul, kamu ikut lah sebutlah nama allah, dapatlah pemurah dari allah..ilmu itu dari allah, pemurah hidayah allah itu dari allah, hidayah allah tidak ada pada ustaz, pada ahli mursyid, pada ulama, pada wali, tapi pada ALLAH…adakah kamu takut jadi bodoh kalau tak sekolah? Allah kata rasul, tak payah..kamu hidupkan hati menyebut nama allah..itu lah punca NUR..bila kamu sebut kamu lah yg dinamakan manusia..(kholakal insan “dijadikan manusia” dari hati..BUkan dari tanah…bukan dari bulu, daging, kuku, tulang tetapi HATI… tapi kalau hati itu lalai, kamu jadi lah haiwan…kamu nak masuk sekolah sebagai haiwan ker?

Kalau hati masih lalai, kita adalah haiwan, tgk mati pun jadi bangkai, busuk.. kenapa ada org mati tak jadi bangkai, wangi, kerana mereka ini manusia..(dipelihara allah) allah tunjukkan lagi bukti manusia tu haiwan..busuk, bangkai…kalau belum sebati zikir dengan roh dan jasad.

OK sambung.. tak percaya sebut nama allah, dapat pemurah allah, dapat hidayah allah juga? Allah sambung lagi ayat itu, allazi allama bil kalam.. dialah sebenar benar yg mengajar dengan kalam(bentuk-bentuk kehidupan) allah nak umumkan dialah GURU (tiada guru mursyid selain allah)….kepada manusia(bukan haiwan) yg mahu zikrullah tadi..yg nak jadi haiwan(tak mau juga zikrullah), boleh ke sekolah haiwan..sekolah tu manusia la..pada pandangan mata kita..

Ada yang masih was-was juga allah boleh jadi guru ke? Tak cukup lagi (sebab allah tau manusia di lembab kepala hotaknya) allah bagi lagi bonus satu lagi ayat terakhir..kalau tak faham juga, lantak korang lah..ayatnya berbunyi “ allamal insan nama lam yak lam” Dia mengajar manusia apa yg tidak diketahui nya”.. aada ke ayat tu kata, makluk mengjar makluk? Atau allah yg mengajar manusia?
Tapi manusia tetap dalam kebodohannya… “sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. (solat rugi, sedekah rugi, puasa rugi, taubat rugi, melainkan ada iman..dah beriman, baru boleh solat, puasa…bukan dmak bapak islam boleh puasa..boleh solat, itu haram hukumnya..hukumnya masuk neraka..neraka wailul bagi org yg solat main2..takde iman..hati lalai…

apakah islam terlalu zuhud, sehingga siapa yg tidak berzikir itu sesat?.. semamngnya satu tamparan yg sangat besar buat org islam apa bila dikeluarkan ayat2 diatas..tetapi tidak kepada org beriman. kerana asas iman itu zikrullah dihati setiap saat tanpa henti.. tidak disuruh solat, bahkan solat itu haram buat orang islam, tetapi wajib kepada orang beriman..(cari ayat mana didalam alquran menyuruh org islam solat") iaitu org-org yg hatinya sudah tidak dilalaikan oleh zikrullah (Surah an-nur ayat 37) "lelaki yg kuat imannya, yg tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual beli dari menyebut serta mengingati allah" (apa kah surah ini ada menyebut lelaki itu sekali sekala lalai?)

perintah allah surah al-ahzab “hai org2 beriman(maaf bukan utk org islam..org islam dikecualikan) berzikirlah dengngan menyebut ALLAH(alif lam lam ha) dgn zikir yg sebanyaknya…” ahzab-41.
“Sesungguhnya telah ada pada diri rasulullah satu teladan yg baik(ini hadis alquran) bukan hadis palsu bagi org yg mengharap rahmat allah dan hari kiamat, dan dia(rasul itu) banyak menyebut ALLAH..ahzab-21

“syaitan telah menguasai mereka, lalu menjadikan mereka lupa mengingati allah( hati yg lalai) mereka itulah golongan syaitan” org yg tidak berzikrullah itu dah la dicop sesat oleh allah, digolongkan pula golongan syaitan..” - mujaadilah 19

2 comments: