Sunday, August 1, 2010

Bagaimana nak cuci hati? Apa rasullullah buat duk terperok di gua hiraq?

Pertama..bab blajar ilmu ketuhanan..(Tauhid - ilmu nabi-nabi).. penamat ilmu tauhid ialah, semua binasa, allah sahaja yang kekal..

Tapi kalau belajar ilmu syahadah(bab iman-ilmu rasullullah).. Allah kekal, Insan terpelihara..
Itu bab pelihara allah, yg rasullullah ajarkan..jasad tak rosak tak binasa..walau beribu-ribu tahun didalam kubur..pasal kasih sayang hamba itu tidak putus..kalau mati(binasa) artinya sudah terputus.tapi bagaimana nak dapat pelihara kekal allah ini, ini yg nak kene betul ilmunya.

ilmu iman ni, nabi-nabi ada, tapi tidak boleh mengajar pasal nabi ajak mentauhidkan allah. tapi rasullullah ajak beriman kepada allah.

sebelum diteruskan..mula-mula baca surah israq ayat 85 "Roh itu urusan allah, kamu tidak diberi ilmu melainkan sedikit" pertama allah kata roh itu urusan allah..bukan urusan iblis.. jadi kita nak dekatkan dengan ilmu tersebut atau nak lari? pasal itu urusan allah lah betapa pentingnya kita ketahui ilmu tersebut. allah kata sedikit sahaja ilmu itu yg kamu tahu.. artinya sedikit, beerti tak ramai yg ambil tahu pasal urusan allah ini..mereka lebih suka ambil tahu urusan duniawi..

azzariyat :21 " dan didalam diri kamu sendiri, kenapa tidak kamu memikirkan" artinya allah kata urusan ku itu wajib kamu tahu..

Kita perhati cerita awal islam, sebelum turunnya al-quran. bermula rasullullah berumur 25 tahun, baginda dah mula tinggal kan perniagaan, tingal kan isteri untuk mencari siapa diri baginda sendiri..

rasullullah naik ke gua hiraq, berhadapan dgn kaabah, duduk disitu adakalanya sampai 2 minggu tak turun makan, minum..apa yg rasullullah tahu ialah, dia tau kaabah itu ada yg punya..allah.. maka itu lah amalan rasullullah duduk dalam gua menyendiri, sambil berfikir memerhati sambil hatinya sebut allah. sebab apa sebut allah, sebab rasullullah ni telah dicucikan hati ketika masih bayi, jadi zikir dalam perut ibu itu tidak hilang.

"alastubirabbikum" akukah tuhan kamu, dari situ janin itu terus tak henti2 jawab..allah..allah..allah
.. maka lekat lah roh kedalam jasad..bersama jantung yg berdegup dan hati yg berzikrullah.

allah kata " diajarkan zikir itu kepada janin lagi..supaya dihari kiamat nanti, manusia tidak akan berkata, kami adalah org2 yg tidak diberi peringatan ( lalai dari zikirullah).." surah al-araf :172.

Jadi didalam janin lagi kita sudah diajar mensucikan diri kita oleh allah sendiri..sebab tu allah suruh lihat dalam diri kamu sendiri" pasal nak suruh kita tumpukan pada hati..nanti boleh dengar sebutan allah...allah..allah..

ok balik cita rasullullah.. sampai lah rasullullah berumur 40 tahun. (setelah 15 tahun berzikir allah..allah..maka turun lah ayat pertama, suruhan pertama, suruhan iman"..) apa ayatnya :

iqraq bismirabbikal lazi kolak. ("zikirlah, sebutlah, katakanlah nama tuhan mu(ALLAH) yg menjadikan.") dimana nak sebut? ("kholkal insan namin alak") menjadikan manusia dari hati..(sebut nama allah dihati, kamu jadi manusia).

Rupa-rupanya setelah 15 tahun duduk dalam gua, ayat pertama turun itu hendak membenarkan pekerjaan yg rasullullah buat selama itu. (bukankah akhlak rasulullah itu al-quran).. rupa nya bukan pekerjaan sia-sia 15 tahun duduk dalam gua, meninggalkan perniagaan, sahabat, dan isteri yg kaya dirumah keseorangan. jadi bila rasullullah amalkan amalan dari surah pertama, maka hari itu rasullullah diangkat menjadi rasul.. (dah bersih betul2 hati rasullullah , baru dapat diangkat jadi rasul)..

sama lah kita ni..hati kita kotor. nak kenal allah, memang tak mampu, allah itu bukan makluk, makluk yg bernama roh pun kita blom kenal, inikan nak kenal pecipta roh. nak kenal roh kita sendiri ini kene cuci diri macam yg rasullullah buat. macam yg allah ajar masa kita dalam perut ibu..

susah sangat ke? tak susah tapi yg jadi susah, sebab iblis dah standby dalam hati. iblis kata, kamu nak solat, solat lah, nak puasa, puasalah, tapi hati kamu jangan sebut allah. tu je keje iblis. pasal iblis ni bijak, kalau hati tak sebut allah, allah kata munafiq dan fasik walaupun kita solat.. bukan kah allah berfirman "kalau bukan kerana aku, nescaya semua manusia sesat oleh iblis"... tak paham lagi ayat tu? hati tu kene ada ALLAh lah..baru lah selamat..selamat bukan kerana zikir, tapi kerana ALLAH yg memelihara sebab sebut nama kemuliaannya.

"sesungguhnya hambaku(siapa hamba? ni nak kene tau..hamba tu org mukmin(hati yg tidak lalai zikrullah)) tiadalah engkau iblis punyai kuasa terhadap mereka, cukuplah tuhanmu menjadi pelindung" al-isra 65.

tu janji allah pelihara dari iblis.. kalau hati tak mau zikrullah percayalah, iblis dah duduk didalam.. iblis pun ada janji dengan allah kan, hanya sedikit dari manusia ni yg tak mampu aku sesatkan kata iblis"

ada allah kata org yg baca ayat quran terpelihara dari iblis? pasal iblis tu hapal alquran..habis sapa yg kata? org yg memandai-mandai tak mau ikut alquran, lepas tu buat hadis sendiri. kalau mulut saja baca, hati kosong kan allah kata munafik, fasik.. disertakan dgn iman, baru dapat pelihara allah.

baca ayat alquran juga bukan pembersih hati, puasa bukan pembersih hati. nak bersih hati, kene amalan hati, rasullullah 20 tahun ajar sahabat bab bersih hati.. bab solat,puasa,zakat,haji 3 tahun je. sebab tu sahabat-sahabat ramai dapat iman yg kukuh (mukmin) tak mati dibunuh, perang pun tak mati, pasal allah janji pelihara. siapa yg tak mati dibunuh? saidinia abu bakarlah (amirul mukminin) ketua mukmin yg ada didunia sampai akhirat.

jadi kenapa nak kene suci diri, jawabnya pasal roh insan(nafsu mutmainnah) ini memerlukan tapak(hati) yg bersih, yg sentiasa berzikrullah.

kalau roh syaitan(amarah) atau roh haiwan (lawamah dan mulhemah) ni dia tak perlu zikir pun dia datang..dia mmg suka hati yg kotor. jadi kene bersihkan hati, baru kita jadi manusia(Mutmainnah)..

Apa itu zikir,
zikir itu sebut nama ALLAH(alif lam lam ha) tempat sebutnya hati.. bila? sentiasa, ada batasan? tiada, walau didalam tandas sekali pun. walau dah capai peringkat maarifat sekali pun, zikir tetap allah..allah..(ikut rasullullah) ada org ajar, bila dah marifat tak payah zikir allah.ini keje iblis alquran tak da tulis macam tu..kita ikut je al-quran.

adakah sebut subhanallah, arahman, arahim itu zikir?
itu nama dia tasbih memuji allah.

apa beza zikir dan tasbih?
tasbih itu memuji allah dan allah takkan memuji kita balik(pasal kita lemah)

zikir sebut ALLAH(allif lam lam ha) artinya kita memuliakan ALLAH, dan kita DIMULIAKAN allah (2 hala, seperti jantung yg mengepam ada 2 hala) bila berzikir, kita mendegar sebutan allah..allah..allah dihati.. bila kita dimuliakan, kita nampak dengan mata hati, jantung kita sudah berkalimah bercahaya..itu tanda dimuliakan..("allah menjadikan iman itu kecintaanmu dan diperhiaskan dalam hati kamu" - al hujerat:7) maksudnya kalau dapat kemuliaan allah, hati tu bercahaya jadi cantik. terang menderang.. ini lah yg kita cari dalam menyucikan diri kita.. kalau dah nampak cahaya tu, dunia pun dah tak nak pandang..kita tgk cahaya tu kenyang, sedap je.. sebab tu rasullullah tak mau turun2 dari gua tu sampai 2 minggu.

adakah ar-rahman, arahim, almalik itu nama allah?
bukan, itu nama sifat allah.. didalam alquran setiap sifat akan dimulakan dengan perkataan "allahu.. " atau allah(katanama) arrahim(pengasih- kata kerja)..

99 nama itu ialah nama kata kerja, nama untuk kita puji kerja-kerja allah, tapi bukan nama untuk allah muliakan pada kita. allah suruh sebut ALIF LAM LAM HA...bukan nama kata kerja..

nak dapat kemuliaan, sebutlah nama kemuliaan iaiatu ALIF LAM LAM HA..

alif itu zat, lam itu sifat jalal, lam itu sifat jamal, ha itu rasullullah.. ini adalah jambatan hubungan rasul dengan allah. sebut allah, artinya kita ingat allah dan rasullullah.. yang nak hubung kan dengan jalan tersebut ialah, hati manusia yg berzikir, lalu dekat dengan rohani(insan), rohani inilah yg berhubung dengan Nur (muhamamd) dan terus kepada jambatan tadi..(ALLAH) "jangan kamu putuskan tali allah" - ini lah dianya.


ada banyak bab kalau nak saya ceritakan..tapi saya rasa cukuplah. yg penting awak tau apa itu zikir, dimana nak zikir, bila nak zikir...


eloknya nak zikir ni kena baiah (rasullullah pun terima baiah dari jibrail)..yg nak bagi baiah, pula org yg mendapat baiah dari rasullullah juga..jadi tak putus, dari jibrail, sampai kita sendiri..

akhir sekali, ada satu najis yg dinamakan najis Maknawi.. najis ini tak boleh dicuci dengan air mutlak, atau dicuci dengan sabun, atau disamak dengan tanah. kerana najis ni najid yg pekat, itulah najis hati yg lalai berzikrullah. Dah nama pun najis, kalau masuk masjid masjid pun jadi kotor, maka hukum masuk masjid dengan hati yg lalai berzikrullah itu haram. Apa itu masjid? Al-quran kata : masjid adalah tempat menyebut nama allah banyak-banyak..

3 comments:

  1. assalamualaikum..tuan yg di muliakan AllAH.mohon izin belajar dan memahami segala yg di titipkan agar mendapat keberkataan yg sentiasa di dalam keredhaannya.terima kaseh_

    ReplyDelete