Saturday, July 31, 2010

Kenapa kita mati jadi bangkai juga?

kesian kita kalau lepas mati tiada amalan, jadi bangkai juga.. pasal, roh dan jasad tidak sebati lagi...sebab tu ramai yg jadi bangkai lepas mati, macam haiwan, mati jadi bangkai..pasal tak tau amalan apa nak buat, sebab apa jadi bangkai, sebab roh tidak mahu kembali kejasad, rosaklah jasad dimakan ulat...

Didalam alquran sudah dijanjikan pelihara dan berbahgia kepada orang mukmin.. allah janji pelihara dunia dan akhirat serta berbahgia pula.. kalau dah jadi bangkai tu maksudnya tidak dapat pelihara allah..allah tidak menipu dalam menyebut memelihara dan berbahgia kepada hambanya? tetapi manusia yg suka menipu diri mereka sendiri..

Amal ini bukan bab amalan jasad, jasad sudah tidak bergerak, tetapi roh tidak mati, roh ini yg nak beramal...dimana tempat dia nak beramal, sudah pasti tempah yg dulu dicintainya..iaitu kalbun yg ada pada jasad tadi...

Bab amal ketika dalam kubur ini ,bukan bab amal untuk dapatkan pahala, ini amalan kalbun mukminin, kecintaan hati kepada penciptanya.. hati yg kekal mencintai allah..sudah berkilau dengan kalimah allah sebab masa hidupnya sentiasa mengingati dan menyebut ALLAH.. itu yg dikatakan kuburnya terang..

Kita perhatikan kenapa kalau kita kekubur disuruh bagi salam? org dalam kubur tu kan dah mati.. artinya org didalam kubur masih menjawabnya..itu juga sebahgian amalan... kenapa rasullullah telah wafat, setiap kali kita berselawat, baginda menjawabnya? kan rasullullah dah wafat, nak buat apa selawat lagi, itu amalan baginda..itu tanda nya org yg mati, itu bukan lah mati betul2, mereka mendengar, melihat, merasa, dan mampu beramal...


Allah lah yg mengetahui ilmu ghaib, dan sedikit dari manusia ini yg mengetahuinya, iaitu org2 yg dikehendakinya dengan jalan hidayah..

zikrullah, hati sebut ALLAH itu kekal selamanya..kerana allah kata nak jadi manusia wajib ada zikrullah... yg nak masuk syurga itu manusia, bukan haiwan..maka kene ada amalan jadi manusia..

"iqraq bismirabbikal lazi kholak, kholakal insan namin alak" sebutlah nama allah yg menjadikan,(semua makhluk) tetapi, dia menjadikan manusia dari hati"..iaitu hati tempat sebut nama allah tadi..

Sebabtu allah kata kalau kamu tidak tahu tanyalah Ahli zikir.. allah tak tulis dalam alquran tu, tanya ustaz? Allah tak suruh tanya org yg berilmu(tanpa hidayah).. Pasal org berilmu ini ilmunya ikut nafsu, rasullullah mengajar dgn ilmu hidayah.. "maka tanyalah kepada Ahli zikir sekiranya kamu tidak mengetahui" al-anbiya : 7..

Nak jadi ahli zikir bukan boleh blajar di mesir 5-6 tahun, bukan boleh dpat di UIA 3-4 tahun, kene berzikir puluh-puluh tahun.. rasullullah sendiri duduk dalam gua hiraq 15 tahun..zikir semata....sebab tu sampai hari ini umat islam makin jauh tersesatnya..mati masih jadi bangkai, hidup dapat ditikam orang, dirompak, tidak mendapat pelihara allah.

Ingat satu je..setinggi-tinggi ilmu, ilmu masih boleh ditakluki nafsu..
tinggi mana seseorang ulama itu balajar bukan ukuran ,tetapi sejauh mana hidayah yg telah diterima oleh seseorang ulama itu.. adakah hidayah yg kekal, atau hidayah sementara..

selagi tiada ilmu hidayah, tak boleh menjadi ustaz/ulama.. kalau kita lihat dalam alquran dan kira berapa ayat allah beri amaran kepada orng yg berdusta dengan ayat-ayat allah? (org yg memutar belitkan alquran?) bukan satu -dua ayat, beratus-ratus ayat.. itulah tanda org yg memutar belit alquran itu ramai, ramai ulama, ustaz, kitab yg menipu..terlalu ramai.. yg betul itu sedikit..allah dah firman "hanya sedikit kamu beriman"... dan allah dah berfirman "sebaik-baik golongan(orang yang beriman dari segi jumlah dan keimanan) adalah dizaman rasullullah..maksudnya kalau zaman rasullullah sahabat ada 500 org, hari ini yg beriman itu tidak akan capai pun jumlahnya 500 orang dalam dunia ini.

Kalau jumpa ustaz/ulama, minta ajarkan ilmu pelihara allah.nak buat apa solat, puasa, zakat haji kalau mati jadi balik jadi bangkai, tidak mendapat pelihara allah..? itu lah solat, puasa, zakat, org-orang fasiq- munafik dan musyrik..

Bagaimana nak tau kita mendapat pelihara allah atau tidak? kalau kita makan kuih manis, ada tak rasa manisnya? kalau makan kuih hangit ada tak pahitnya? nampak tak manis dan pahit? tak nampak..tapi ktia tahu? ye kita tahu..ilmu allah itu banyak yg ghaib2..cuma bukan semua orang yg dapat..tapi ilmu itu ada..belajarlah..

sebab tu mencari ilmu itu wajib..tapi ilmu yg bagaimana? ILMU IMAN YG WAJIB BELAJAR..

Dalam ilmu iman terkandung ilmu roh, ilmu nafsu, ilmu amal syahadah..kalau tak tau ilmu roh, sampai tua solat tak diterima..
"sesunguhnya berjayalah orrg yang mensucikan dirinya." al-a`la ayat 14. siapa diri itu, itu lah roh.. roh kene kenal dulu..allah tidak boleh kita kenal dia bukan makhluk, tapi allah ciptakan makluk yg kta bileh kenal... "mensuci" ini tasauf.. nak cuci dengan apa? baca alquran banyak2 tu cuci gigi je, tapi memahami alquran itu cuci hati.. bagai mana pula nak cuci batin hati?(kalbun - tempat roh) bab sufi, ini pun wajiblah tau. sket je allah jawab "dan yg menyebut2 nama tuhannya(ALLAH) bukan sebut 99 nama sifat, atau bukan selawat, atau tahmid, tasbih, tapi allah kata yg sebut nama dia ..(ALLAH)...baru lah kusyuk solatnya " al-a'la:15

nak jadi orang beriman, tapi ilmu iman tak mau cari... jemaah solat ada, jemaah ramadhan ada, jemaah haji ada, tapi mana jemaah iman?

"demi masa, sesungguhnya manusia didalam kerugian, melainkan orang BERIMAN dan baru beramal saleh.. solat rugi, puasa rugi, zakat rugi, sedekah rugi, kahwin rugi, semuanya rugi kalau tiada IMAN...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment