Sunday, June 5, 2011

Dah jadi manusia baru boleh IBADAH..

Dah jadi manusia baru boleh IBADAH..

kita dilahirkan kedunia selepas dimasukkan roh kedalam jasad. semasa ditiupkan roh kita mula mengamalkan amalan syahadah..iatu memgang amanah perjanjian dengan allah.. apa amanah itu? menghidupkan hati sentiasa berdetik allah...allah..allah..allah... tanpa henti dinamaka zikrullah. ini amanah perjanjian manusia..atau INSAN.. dan itulah yg kita lakukan semasa didalm perut ibu dahulu. sebab itu dinamakan INSAN bila dilahir..sampailah kita mula pandai berkata-kata... (dalam umur 3-4 tahun).. Kemudian pada ketika itu kita lebih tertarik dengan ciptaan allah, iaitu duniawi, sampai kita lupa amanah perjanjian didalam perut ibu iaitu hati yg zikrullah..maka kasih sayang roh terhadap jasad telah terpisah...keluarlah roh insani dari jasad, lalu dimasuki roh haiwani dan roh syaitani...itu lah kita sampai hari ini.

Maka diutus rasullullah dan alquran, untuk menrengkan hal ini kepada manusia supaya kembali kepada menghidupkan hati mengingati allah iaitu perjanjian amanah dalam perut ibu. sebab itu rasullullah jauh ke gua hiraq, untuk menumpukan hatinya berzikrullah selama 15 tahun...hingga akhirnya turunlah jibrail mengesahkan amal perbuatan baginda..

kata jibrail pada hari itu "iqraq bismirabbikal lazi kholak" sebut lah nama ALLAH yg menjadikan... menjadikan MANUSIA dari hati"... maka betullah apa yg dibuat oleh rasullullah di gua hiraq itu..iaitu sentiasa berzikir sebut ALLAH..ALLAH..ALLAH.. itulah turunnya ayat pertama...membersihkan hatinya, barulah menjadi MANUSIA..

baharulah rasullullah dianggap INSAN...10 tahun selepas menjadi insan baru diwajibkan rasullullah solat..

itu contoh kisah rasullullah.. maka kita ini pun sama..sebab itu rukun islam pertama itu DUA KALIMAH SYAHADAH.. artinya menzahirkan semula amanah perjanjian didalam perut ibu.. sebab itu kalimah nya 2 bukan satu.. kalimah menafikan segalanya selain allah..tanda islam. dan kalimah mengikut rasullullah zahir dan bati, tanda iman..kerana rasullullah itulah manusia yg punyai iMAN yg tertinggi nilainya..

Bagi kita hari ini, tidak perlulah naik ke gua hiraq..cukuplah menyendiri dirumah, ditempat kerja. tidak kira dimana, fokus hati itu yg menyendiri....jantung itu sendiri adalah GUA untuk mengingati allah.. kalau duduk dalam gua, hati teringat kat rumah pun tak guna...jadi duduk sahaj dirumah, tapi hati ingat allah..itulah maksud menyendiri..

wajiblah menuntut ilmu... kalau benar2 berhajat, saya boleh temukan guru nya insyallah...

2 comments:

  1. ARMANI POKER

    PROMO BARU DI ARMANI POKER

    BISA DEPOSIT VIA PULSA
    BANYAK BONUSNYA

    Yuk join sekarang juga , Poker online Terpercaya hanya di ARMANIPOKER , berlabel IDN POKER , di jamin 100% anti bot Player Vs Player.

    ditunggu kehadiran di ARMANPOKER ya !
    Minimal depo 10k
    Minimal wd 50k
    Whatapps : +6287830298557
    Link Alternatif : Adujotos.site | armanipokers.info

    ReplyDelete
  2. ArmaniQQ

    Ayo Main Di Situs Poker Online Terpercaya Yaitu Situs ARMANIQQ

    Dengan 9 Permainan 1 User ID (NO BOT) (NO ADMIN) FAIRPLAY Player vs Player 100%
    Daftar Dan Mainkan Sekarang
    Memiliki Bonus Bonus WOW

    • Bonus Turnover mingguan 0.5%(Dibagikan Setiap Minggu)
    • Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)

    Ayo Segera....Mainkan Sekarang Juga

    Hanya Minimal Deposit Rp 10.000 Dan Minimal Withdraw Rp 20.000
    (Bisa deposit Dengan E-Money OVO,GOPAY,GOJEK)

    Siap Melayani 24Jam Non Stop Setiap Hari nya

    Link alternatif : armaniqqs.info | winterarmani.club

    ReplyDelete