Wednesday, November 17, 2010

Pesanan ringkas jalan menuju mukmin..

Pesanan ringkas jalan menuju mukmin..

1. Tanda-tanda orang beriman : "allah menjadikan iman itu kecintaan dan diperhiaskan didalam hati kamu" al-hujerat:7 Iman tu telah menjadi satu yg dicintainya (sentiasa hidup dalam kasih sayang kepada allah tanpa lalai)..iman itu cantik, indah, dpt dilihat, berkalimah..duduknya didalam hati manusia..(bukan pada amalan jasad)..usaha sampai nampak...baru jadi manusia.August 29 at 11:21am

2. Maka kalau tidak mau jadi org yg kufur, allah pesan satu je banyak2 ingat nama ALLAH.(Zikrullah sentiasa dengan perasaan cinta) "Oleh itu ingatlah kepadaku supaya aku ingat pada mu, bershukurlah kamu kepada ku dan janganlah kamu kufur" al-baqarah:152.. tak mau ingat allah, allah butakan mata hati dari melihat kalimah cahaya..buta didunia, lebih buta diakhirat.August 29 at 11:26am

3. Sesungguhnya org lelaki dan wanita (sama je tiada beza disisi allah) dan beriman (syarat pertama), dan taat, dan benar, dan sabar, dan merendah diri, dan bersedekah, dan berpuasa, dan memelihara kehormatan, dan sentias zikrullah, allah menyediakan keampunan dan ganjaran yg besar" al-ahzab.August 29 at 11:29am

4. Dalam diri manusia ada 3 sahabat yg amat rapat iaitu Roh, Malaikat Izrael dan Nafsu (Mutmainnah)..Tanda diri dan jasad kita bersih, allah akan perkenalkan kepada kita sahabat2 ini..kalau kita betul, allah tunjukkan, kalau kita sesat allah jauhkan pengetahuan itu dari kita..Fitrah manusia itu Bersih suci..tetapi manusia yg mengotorkan diri mereka sendiri..(Najis)August 29 at 12:46pm

5. Jgn cari ilmu baca quran, tetapi carilah ilmu untuk fahami quran. jgn ikut org islam, tapi ikutlah org mukmin. jgn skdr blajar ilmu syariat, carilah ilmu untuk mendapat hidayah allah..jgn mati dalam islam, tapi matilah dalam muslim(Beriman). Jgn beramal kerana pahala, beramallah kerana diri hamba.August 29 at 1:39pm

6. Belajar ilmu islam, sampai bila2 kita sekadar islam. carilah ilmu Iman. Jgn cari ilmu soal kubur, carilah ilmu dipelihara allah dunia akhirat selamat dari soal kubur, mahsyar dan neraka. Jgn cari ilmu saktinya mati, hancur dimakan tanah, carilah ilmu mati dengan tenang dan jasad terpelihara. Jgn cari ilmu amal jasad sahaja, carilah ilmu amal jasad, hati dan roh.August 29 at 1:39pm

7. Kalau hati najis, islam atau kafir sama sahaja, dua-dua haram masuk masjid.. islam masuk masjid sembang hal dunia, kafir masuk masjid sembang hal dunia. Balik pada alquran " Masjid itu tempat banyak2 disebutkan nama ALLAH".. bukan banyak2 ingat dunia..August 29 at 2:02pm

8. alquran itu untuk digunakan oleh seluruh makhluk Allah...manusia/binatang/haiwan/jin/pokok gunung dan sebagainya.. hawian/pokok gunung dan sebagainya itu tidak perlu membaca alquran untuk memahaminya..kerana allah yg memberikan kefahaman alquran kepada org yg dikehendakinya...September 2 at 2:22pm

9. kalimah allah yg diletakkan dihati itulah pencuci hati..jalan kita berhubung dengan alam rohani, menyatukan jasad dan roh (mutmainnah)..bila jasad dan roh bercantum jadilah manusia itu bersih dan suci..maka terpancarlah cahaya nur didalam hatinya setelah pertalian hati>roh>nur telah disambungkan..itulah tali allah(hubungan) yg jangan kamu putuskan selamanya..selagi dunia didalam hati, tanda manusia tu masih najis.September 2 at 3:06pm

10. nak kenal allah, kenal lah diri(ROh) sendiri dahulu. kenal allah itu bukan diukur dari banyak mana bacaan kita, atau ilmu kita tentang ilmu tauhid, tetapi sejauh mana bersihnya hati kita. kalau kita katam 100 kitab, 100 guru, tapi hati kita kotor apa gunanya. cukuplah sekadar hati mahu sebut nama pencipta, itu syarat nak bersihkan hati..bukan baca 100 kitab/100 guru tapi hati lalai...September 3 at 10:56am

11. Andai kita solat atau baca alquran tapi hati lalai dari mendegar sebutan Allah, itulah amalan org fasiq. alquran itu jelas terang..disuruhnya hidup hati sebut nama ALlah, ketika solat, sebelum solat, ketika duduk, diri berbaring dan sebagainya.. Kiranya kita lalai, hati akan dikuasai nafsu amarah, lawamah dan mulhemah..inilah hati2 najis..September 3 at 11:18am

12. Hati kalbun itu hati yg sudah tidak banyak berfikir, sudah tidak perlu mencari2 jalan(fikir) tetapi terus mendapat petunjuk dan hidayah allah. tidak perlu membaca2, menkaji alquran, mengkaji kitab2, tetapi hati yg tenang dengan ingatan kepada Allah sahaja.. itulah hati manusia(Insan).. sangat cantik ciptaan allah..sangat tenang dan sangat berbahgialah org yg punyai hati kalbun. "kalbun mukminin baitullah"September 6 at 12:02pm

13. Hari raya itu hari berbahgia kepada org2 mukmin..iaitu org2 yg mendapat rahmat dari allah. Org yg sekdar islam(tak mau beriman) jadilah hari raya itu hari yg penuh nikmat sahaja..bawak2 le malawat kubur, taida taman yg lebih indah dari taman kubur (pintu ke syurga)September 6 at 1:06pm

14. Takbir raya allah hu akhbar, allah...hu akhbar.. bukan bermaksud allah itu besar, (dia tidak berbentuk berjisim, jirim)... allah hu akhbar itu besar kemuliaannya... besarnya (banyaknya) hati org-org beriman yg menyebut-nyebut allah..allah..allah (cuci diri) iaitu org2 yg tidak lalai dari mengingati allah yg mendapat kemenangan balik kepada fitrah(fitri) manusia yg bersih suci.September 12 at 1:37pm

15. Seluruh anggota kita ada ibadahnya..contoh solat, puasa, zakat, haji, sedekah menggunakan mulut, tangan, kaki, telinga..dan anggota2 ini ada masanya terhenti(Ketika tidur). ada satu anggota kita yg tidak pernah henti iaitu jantung(hati kalbu)..allah kiasankan ada satu amalan yg tidak boleh berhenti. itulah hati yg berzikrullah.September 15 at 11:26am

16. cari iman dengan amalan hati. bukan cari iman dengan solat, puasa, zakat haji. solat puasa zakat itu amalan org2 yg sudah ada iman. sebab tu solat berpuluh tahun masih tidak beriman..didalam alquran juga tidak disuruh cari iman dengan solat, puasa, zakat haji dan sebaginya.September 23 at 11:08am

17. Kenapa jasad rosak binasa? kerana hati tidak mengelokkan jasad. didalam hati manusia ada syaitan..syaitan didlam hati tidak rosak, tapi jasad mnusia rosak bila hati tidak mau berzikrullah..dan syaitan didalam hati manusia keluar bila ada zikrullah.September 23 at 11:11am

18. Melontar jamrah tidak semestinya ke mekah.. setiap manusia diciptakan ada jamrahnya sendiri malah lebih utama melontar jamrah didalam hati baru melontar jamrah dimina. lontar jamrah dihati dengan zikrullah setiap saat(tidak putus2)..itulah maksud ayat "setiap mukmin mendapat ganjaran dari allah tidak putus2"...September 23 at 11:19am ·

19. baca alquran itu amalan lidah.. amalan hati itu betulkan dulu.. amalan lidah, tangan kaki itu amalan org2 yg hatinya telah ada iman. cari dulu iman..tiada iman buat apa pun tiada gunanya. "manusia semua kerugian. melainkan org ada iman" - al-asr:3. baca quran setalah ada iman.. kalau tiada iman rugi aje baca..September 23 at 10:51pm

20. amalan hati untuk jadi manusia.. amalan lidah untuk yg dah jadi manusia. kalau diri masih haiwan dan syaitan baca quran/mendegar ayat quran sama macam haiwan. jasad kita betul dah manusia..tapi cuba kita telek diri yg dalam tu, macam mana nak kenal hati syaitan dan hati haiwan? itu yg wajib diperbetulkan.September 23 at 10:54pm

21. Baca quran tiada dalam rukun islam.. tetapi tauhid dan iman adalah rukun islam pertama. tauhid sahaja sama dengan iblis, yahudi, nasrani, kristian.. tapi tauhid dan iman barulah ikut rasullullah... rasullullah beriman dulu ke baca quran dulu? tanya balik guru anda kalau tak tau...September 23 at 10:58pm

22. kenapa org perempuan tak disuruh solat jumaat. didalam alquran diwajibkan lelaki dan perempuan yg beriman supaya solat jumaat pada hari jumaat. Perempuan solat dirumah tetapi niatnya jumaat 4 rakaat, lelaki boleh kemasjid . "wahai org2 beriman...apabila didengarkan azan pada hari jumaat segeralah kamu mengingati allah" tak de disebut lelaki yg beriman shaja..nak ikut quran ke nak ikut undang2? terpulang..September 24 at 1:10pm

23. allah hu akhbaru kabira..(telah aku perbesarkan kemuliaan bagi allah) walham dulillah hikasira (telah aku zikir nama allah sebanyak-banyaknya)..wasubha nallah hibukratau waasila (maha suci kemuliaanmu siang dan malam (suci diri manusia kerana sentiasa dengan ingatan kepada allah, siang dan malam)September 28 at 12:07am

24. hanifam muslimaw wama anana minal musyrikin.. Luruslah jalan ku sebagai org beriman..(kiranya)aku tidak mensyirikkan allah.. (sesaat lalai ingat pada allah, kita akan dikuasai iblis yg sentiasa mengajak mensyirikkan allah tanpa kita sedari...)September 28 at 12:06am

25. Inna solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil alamin..ku serahkan solatku, hidupku dan matiku kerana allah(baru islam) lasyarikalahu wabiza lika umirtu (tidak akan aku syirikkan allah walau sesaat seperti yg diperintahkan) wa anaminal muslimin (Akulah adalah org beriman) bila sudah tiada syirik, barulah jadi org beriman..September 27 at 11:53pm

26. Ada 3 golongan manusia yg samakan maksudnya padahal sangat berbeza pencapaian nafsunya..iaitu islam(islam) beriman(Muslim) telah teguh iman (Mukmin).. dan 3 golongan manusia yg berbeza maksudnya tetapi sama nafsunya iaitu.. fasiq(islam), munafik(islam) dan musyrik(islam)..Dimana didalam alquran allah sebut ketiga-tiga golongan ini adalah kafir.September 28 at 12:07pm

27. Puasa ada amalan, zakat ada amalan, haji ada amalan, solat ada amalan..kenapa syahdah tinggal lafaz? dimana amalannya? ini yg iblis senyum je.. dia suka tgk org islam solat, puasa, zakat haji...sebb bila syahdah tak sah, batal semua amalan.."semua manusia dalam kerugian melainkan ada iman". nak dpt iman dari amalan syahadah.September 28 at 12:30pm

28. Sabar itu sifat mulia namun sabar itu ada hadnya. bila sampai kemuncaknya sabar akan hilang. Manusia tidak kira islam, bukan islam miliki sifat sabar. malah haiwan juga memiliki sifat sabar..Ada satu sifat yg lebih mulia dari sabar itulah redha. Redha tiada had. yg dapat redha ialah org yg bertaqwa kpd allah. redha artinya kembali kepada allah. bnyak2 ingat allah, insyaalah akan dapat sifat redha.October 1 at 11:37am

29. Al-quran membawa berita gembira.. - Firman allah "berilah amaran kepada manusia(yg ingkar) dan sampaikanlah berita yang mengembirakan kepada orang-orang yang beriman, bahawa bagi mereka ada persediaan yang sungguh mulia di sisi Tuhan mereka ."October 3 at 9:09am

30. 1. Islam-rosak binasa(haiwan, pokok, tumbuhan, jin & manusia), 2. beriman –dipelihara dan 3. mukmin - berbahgia... Sebelum beramal (baca quran, solat dan sbgainya) lihat diri(roh, nafsu) kita berada digolongan mana samaada islam, beriman atau mukmin.....Kalau jenis tak mau tgk diri kita siapa, sekadar nak berserah pada allah(atau allah aje yg tau), jadilah kita org2 fasiq.October 3 at 9:49am

31. Rasullullah mengajar kita untuk membuka kasyaf, iaitu dengan menyendiri dengan zikrullah tidak henti-henti (zikir dihati tiada siapa ganggu, dan tak gangu kerja) bila kasyaf dibuka barulah kita tidak buta, elok didunia, elok di akhirat..October 4 at 11:49am

32. "dan pada hari ditiupkan sangkakala terkejut takut semua yg ada dilangit dan bumi kecuali yg dikehendaki allah"..maksudnya ada makhluk/manusia pada hari itu yg tenang dan tidak merasa takut..itulah org2 yg terpelihara allah.. yg mendapat pelihara allah dunia dan akhirat..October 4 at 4:36pm

33. hati terletak di kalbi, kalbu dan kalbun. hati kalbi, sama seperti hati lembu dan ayam, sedap dimakan.namun tak bernilai.(sekilo RM1-2).hati kalbu, hati org2 beriman yg banyak mgingati allah, banyak melihat, mdegar, myebut nama allah, hati tempat letaknya cinta kepada allah. hati kalbun hati mukmin. hati yg sudah terpancarnya cahaya musyahadah nur tanda dicintai allah. inilah hati insan(manusia)October 5 at 4:17pm

34. kita selalu lakukan IBADAH perintah allah yg disampaikan jibrail..tetapi kita lupa AMANAH perintah allah yg disampaikan izrael. Jibrail menyampaikan alquran (utk seluruh alam) dan izrael menyampaikan al-furqan(untuk insan)..October 5 at 4:17pm

35. Setelah bersih suci hati melakukan perintah izraael, (Alastu birabikum) barulah turunya perintah yg dibawa jibrail (jasmani - solat, puasa, zakat dan sbg.) dimana surah pertama yg turun ttp memberatkan amalan hati..Kholakal insan namin alaq. (dijadikan manusia dari hati). iaitu kembali mngati perintah izrael semasa dlm perut ibu dahulu..October 5 at 4:17pm

36. Malaikat jibrail tugasnya menyampaikan wahyu(al-quran). ketika allah hendak menempa jasad adam, diperintahkan jibrail untuk mengambil tanah bagi membentuk jasad maka dihalang oleh bumi. akhirnya diperintahkan izrael (penjaga roh) dan barulah berjaya dah izraellah yg membentuk jasad adam mengikut bentuk roh adam. kerana itu izrael malaikat yg paling rapat dengan manusia berbanding malaikat2 yg lain.October 5 at 4:17pm

37. Org yg melakukan perintah izrael akan dibukakan mata, telinga dan lidah roh..(dapat melihat perkara ghaib) kerana sifat nafsu mutmainnah(nafsu insan) itu mempunyai pancaindera yg dapat melihat. mndgr perkara ghaib. ORg inilah yg dapat melihat, mendegar petunjuk dan hidayah allah.October 5 at 4:17pm

38. Dua klimah syhadah itu lafaz (lidah dan pcaya hati).. Murakabah itu stiasa mengingati allah, lihat, dengar dan ucap kalimah 4_l_l| didlm hati.. Musyahadah itu telah diperlihatkan cahaya Nur tanda hamba allah.. Syahadah sekadar lafaz jadilah islam fasiq dan munafik. syahadah dan murakabah jadilah beriman..syahadah dan musyahadah jadilah Mukmin. 3 golongan ini beribadah kepada allah..tetapi mukmin itu ibadahnya tercantik.October 5 at 4:17pm

39. tujuannya diturunkan alquran.. perintah manusia beribadah kepada allah 100%. Dimana perintah pertama ialah jadikan diri manusia dengan menjalanan amanah(perintah izrael)...barulah melakukan ibadah yg lainnya (perintah jibrail - solat,puasa, brbuat kebaikan, dsbg..) yg kedua2 nya dicontohkan oleh rasullullah s.a.w.October 9 at 1:23pm

40. Diturunkan alquran supaya manusia mematuhinya.. alquran bukan surat kabar untuk dibaca. Maksud membaca ialah baca/hapal tiada tindakan.. maksud patuh ialah memahami dan buat/ikut.. yg ramai buat hari ini baca/hapal tapi tiada tindakan..mana lebih elok, baca dan patuh atau baca tapi tiada tindakan..fikirlah sendiri.October 11 at 10:38pm

41. bukan baca quran itu tanda iman, solat bukan tanda iman sedekah bukan tanda iman, islam bukan tanda iman. tidak batal islam seseorang kalau tidak baca quran. tetapi boleh menjadi kafir org yg baca tetapi tidak patuh pada alquran.(engkar)October 12 at 2:00pm

42. Kenapa allah jadikan neraka, syaitan (utk merosakkan) padahal allah mampu ciptakan alam ini penuh dengan kebaikan.. jawabnya Kerana allah ciptakan syurga dan allah ciptakan manusia(mendpat kemuliaan) untuk tinggal didalam syurga. kerana manusia mendapat kemuliaan apabila menjauhi dari perbuatan syaitan.(kaum yg engkar)

43. Bentuk manusia itu 3 jenis. 1 jasad manusia diri syaitan. 2, jasad manusia diri haiwan dan 3. jasad manusia diri insan. ketiga2 golongan memakai sarung manusia berdiri tegak kepala diatas, tetapi didalamnya ada yg berdiri sama tinggi kepala dan punggungnya(haiwan) dan ada yg berdiri berekor dan bertanduk(syaitan)..maka ketahuilah cara untuk mengenal siapa yg didalam itu.

44. Iman tidak turun melalui keturunan jasmani. Rasullah tidak terima iman dari abdullah(wafat) begitu juga anak lelaki rasullullah abdullah, Qassim dan ibrahim juga meninggal masa kecil. begitu juga cucu lelaki rasulullah hussain, hassan dan muhsin juga wafat tidak berketurunan. Diwafatkan semua keturunan supaya tidak ada org mengaku beriman disebabkan berketurunan rasullullah.October 14 at 11:09am

45. Zikrullah ingat/sebut allah dihati itu AMANAH. Setiap yg menjalankan amanah dinamakan manusia. Dan yang bernama manusia barulah boleh melakukan IBADAH. Ibadah tanpa AMANAH itulah fasiq. (sia-sia beramal, hatinya kosong)October 15 at 8:48am

46. Antara zikrullah, solat dan membaca al-quran mana yg utama? Jawabnya zikrullah. kerana dengan zikrullah dihati itu kita menjadi manusia..(tanda manusia itu hati berzikrullah) "kholakal insan namin alaq" (dijadikan manusia itu dari hati)..Zikrullah duduknya dalam rukun islam pertama iaitu 2 kalimah syhadah.October 15 at 9:02am

47. Sebutan alhamdulillah, subhanallah, lailahaillah, allah hu akhbar, bukanlah zikrullah. Itu namanya tasbih, tahmid dan tahlil. Tempatnya dilidah. Zikrullah itu menyebut kalimah 4_l_l|..tempatnya dikalbu(hati)..tasbih, tahmid dan tahlil ini amalan seluruh makhluk yg dijadikan allah. tetapi zikrullah sebut allah itu satu2 makhluk yg memegangang amanahnya iaitu manusia sahaja. October 15 at 9:16am

48. Perintah menjalankan amanah menghidupkan hati sentiasa mengigati allah disampaikan oleh Malaikat izrael semasa didalam perut ibu(tanda yg lahir itu manusia) surah al-araf:172. Jangan kita engkar perintah ini kerana ingatlah Malaikat izrael jugalah yg akan merentap nyawa diwaktu ajal nanti. Jalankan amanah kita disayangi malaikat disayangi allah dan rasulnya.October 15 at 9:27am

49. Munafik dan fasiq itu melakukan amalan tetapi hatinya lalai dari mengingati Allah. Sengaja lalai itu munafik, tidak tahu tetapi lalai itu fasiq. Iman itu mengingati Allah.(tanda manusia) mukmin itu sentiasa mengingati allah (tanda bersih suci dan berbahagia)..setiap diri tau dimana martabat masing2.October 15 at 2:12pm

50. Sabda rasulullah " yg pertama akan disoal dihari kiamat itu solat" iaitu samaada solat dalam keadaan diri beriman, atau solat dalam keadaan diri fasiq dan munafik. "celakalah org yg solat iaitu org yg lalai didalam solat"... sesaat lalai hati dari mengingati allah itu najis..(najis maknawi) najis maknawi membatalkan solat.(solat org zalim)October 15 at 2:43pm

51. Hari ini ramai yang perutnya kenyang(tidak kebuluran) cukup makan minumnya. tetapi kita terlupa terlalu sedikit yang beramal mendapat kenyang (kelazatan beramal)..Kita digalakkan beramal, tetapi kita tidak disampaikan ilmu pengesahan Amalan. (masih ramai yg mengata hanya allah yg tau) sebab tidak mendapat kelazatan beramal kita tidak tau sah atau batalnya amalan masing2.October 15 at 2:53pm

52. "solat itu mencegah kamu dari perbuatan mungkar, tetapi mengingati allah(zikrullah) itu lebih besar keutamaanya" al angkabutt : 45. Zikrullah itu bab membersih hati.(ikhlas) setiap yg kotor itu najis.(tidak ikhlas) setiap yg tidak ikhlas pasti balasan nya kecelakaan dari allah. Zikrullah bukan satu yg sunat. zikrullah itu tanda manusia (AMANAH). tidak jalankan amanah, jadilah haiwan.

53. “hai org2 beriman berzikirlah dengngan menyebut ALLAH dgn zikir yg sebanyaknya…” ahzab-41" diminta zikrullah(sebut nama allah) itu dibuat banyak2 itu terang didalam alquran. Solat diminta kita buat apabila masuk waktunya. Solat tidak diminta kita buat banyak2. baca quran juga tidak ada ayat menyuruh baca banyak2. tapi zikrullah ada dan diminta banyak2..tapi kita tetap juga suka buat sikit2.October 15 at 9:38pm

54. Pakaian kalau tak dibasuh seminggu dibawa kedalam solat tak selesa dibuatnya. Bayangkan keadaan Hati yg bertahun tidak dibersihkan dibawa kedalam solat..mungkin kita tidak bau, tetapi malaikat dan ALLAH yg mengetahui..sebab itu allah suruh bersihkan hati dulu baru mengadapNYA..- Pentingya ZikrullahOctober 15 at 9:44pm

55. Ibadah diwajibkan bagi org yg telah akhil baligh.. Zikrullah diwajibkan seawal didalam perut ibu(ketika ditiupkan ROH kedalam jasad).Zikrullah itu tanda Manusia. amalnya selamanya, alam arwah(perut ibu) alam syhadah(dunia) alam barzakh(kubur) dan alam Akhirat(syurga neraka) selagi kita menjadi manusia. Itulah kemuliaan allah dikurniakan kpd manusia.October 16 at 9:08am

56. ROh yg didalam diri selalu berubah2 antara roh haiwan, roh syaitan dan roh manusia. untuk ketahui yg mana satu ketika ini berada didalam diri, dengarkan dan perhatikan lidah ROH (hati). kitanya hati menyebut allah..allah...allah..itulah diri manusia(baru boleh solat)..kalau hati masih teringatkan dunia itulah diri haiwan.October 16 at 9:23am

57. "Wazakkir fainna zikra tanfaul mukminin..wama kholaktul jin wal insa ila liyaabudu" - Banyak-banyak ingat allah(zikrullah) ssgunhnya zikrullah itu amat berguna bagi org mukmin. tidak aku jadikan jin dan manusia selain untuk beribadah kepadakuOctober 17 at 12:09pm

58. IBADAH adalah kewajipan bagi setiap manusia yg beriman yg baligh selagi ada hanyatnya. AMANAH adalah tanda manusia bermula dari diciptakan allah didalam perut ibu sehingga selama-lamanya(alam syurga/neraka)... Tinggalkan amanah, jadilah sama seperti haiwan dan syaitan. IBADAH tempat amalnya dijasad, AMANAH tempat amalnya dihati.October 17 at 1:01pm

59. yang kita ketahui rasullulah itu maksum. tetapi yg kita tidak mahu ambil tahu ialah, bagaimana susah payah rasullullah mengabdikan diri kepada allah meninggalkan perniagaan, anak isteri, duduk diatas gunung yg berbatu, kering kontang sorang diri, kesejukan, demi meluruskan jiwanya, membersihkan jiwanya semata2 kerana allah sehingga dikurniakan maksum oleh allah. October 18 at 1:23am

60. "Demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugian melainkan org beriman". Setiap detik manusia dah rugi kalau tak ingat allah. setiap detik yg dilalui tanpa ingat allah, artinya lalai. Lalai ni kata allah sifat iblis (almujaadilah:19)Tapi org beriman shaja tak rugi.sebab sifat prtama org beriman ingat Allah.org yg hadir hati ingat allah, dipelihara ALLAh..siapa yg dapat melawan pelihara allah? tiada, iblis sekalipun. October 18 at 2:04am

61. Ummat muhamad itu hanyalah wali allah. nak jadi ummat ,usaha jadi wali(Nafsu mutmainnah)..seperti yg diajarkan rasullullah. Pelajari dan amalkan tunjuk ajar yg disampaikan rasullullah dari seawal bersih hati, mengenal roh(diri), barulah diterima amal saleh.. "wahai muhammad berpalinglah dari org yg tidak mau mengingati allah mereka hanya maukan duniawi"an-najm 29.October 18 at 3:31pm

62. Mengenal allah beerti mgenal selain ALLAH. Zat tidak dapat dikenal. kenal selain allah beerti kenal cahaya itu makhluk, alquran itu kalam ciptaan, bertempat itu keadaan, atas, bawah, tepi, dekat dan jauh itu keadaan untuk makhluk. ALLAH tidak berkehendak kepada keadaan, masa, cahaya, tempat, jsiim, jirim, atom, dsbg. ALlah tidak perlukan sifat,feel,asma, tetapi asma, afaal, dan sifat yg berkehendak kepada zat.October 18 at 5:29pm

63. Setiap HATI wajib mengenali ROH..setiap ROH akan membawa mengenal NUR..yg rapat dan kenal itulah INSAN(hamba allah)..nak kenal ROH(urusan allah-bukan urusan syaitan) wajib bersih hati..Allah dan rasullullah ajar cara bersih hati itu Zikrullah(hati) sebanyak2nya setiap hari..jangan biar hati itu lalai dan berangan..lalai itu bisikan iblis dihati. setiap yg lalai golongan iblis(al-mujaadilah:19)October 19 at 8:45am

64. Mata, hidung, mulut, telinga dsbg yg ada pada jasad kita itu kepunyaan ALLAH. Tetapi ktia selalu gunakan seolah2 kita yg punya. Seseorang yg punyai sifat MALU akan tau menghargai pinjaman yg diberikan dengan mengingati ALLAH pada setiap penglihatan, pendengaran, perkataan, pernafasan.(sentiasa syukur dgn mengingatinya). Itulah sifat MALU yg diajarkan rasullullah.October 19 at 2:41pm

65. Apabila menyedari setiap pancaindera itu milik allah, termasuk Roh(diri) maka tiada lag ibadah untuk mendapat pahala, buat sesuautu kerana mencari ganjaran, beramal kerana inginkan fhadilat dan sebagainya. sebagia hamba yg MALU(sedar semua hak allah) ibadah kita kerana hamba..ikhlas tidak kira masa, waktu, keramaian, ganjaran, kelebihan dan sebagainya..itulah hamba yg diiktiraf allah (ikhlas).October 20 at 12:22pm

66. Selagi tak mendapat kelazatan dalam beribadah, itulah amalan manusia yg masih bernafsukan nafsu haiwan. (bukan insan) Cth tak mndapat kelazatan ialah : beramal nya sekejap.. solat 5 minit, doa 5 minit..5x sehari semalam. org yg mendapt kelazatan solat 5 minit, kusyuk mengingati allah 5-6jam. mcm rasullullah kusyuk 24 jam ingat allah (hadis riwayat muslim)..seronok ingat allah..bukan letih ingat allah.October 20 at 2:05pm

67. Amalan syahadah(Rukun islam pertama) itu jalan bersih hati suci diri. Kalau diri tak bersih, bukan sahaja manusia ditipunya, allah juga nak ditipunya.. Amalkan amalan syahadah, baru dinamakan beriman..barulah tak rugi amal saleh..yg tak tau, carilah gurunya sampai tau apa itu amalan syahadah..October 20 at 8:30pm

68. Allah lah yang memelihara setiap sesuatu, dialah juga yang membinasakan apa yg dikehendakinya. Setiap diri wajib mesra dgn dirinya(roh) supaya mendapat pelihara allah. Hanya hati yg bersih suci akan mengenal roh. "roh itu urusan allah, kamu tidak diberitahu mengenainya melainkan sedikit shaja (org yg mengetahui)". Al-isra:85October 22 at 9:26am

69. Bagaimana nak kenal roh? Permulaan terbuka hijab, dapat kenal roh. Sebab susah sangat nak buka hijab kerana tidak buat amalan kecintaan roh iaitu amalan yg disampaikan malaikat izrael (malaikat bab roh). Dapat kenal roh, org beriman. takdapat kenal roh org fasiq munafik (buta mata hati - tertutup hijab)October 22 at 9:36am

70. Apa itu islam? Setiap yg diciptakan allah itu islam. Pokok, gunung, kambing, haiwan, jin dan manusia, malah iblis juga islam sewaktu diciptakan. yg kufurkan allah itu iblis, jin dan manusia. Jenis kambing, pokok, kayu, burung, gunung, batu-batu tetap dalam islam sampailah matinya. Manusia dilahirkan semua islam..bila baligh mereka kufur sembah selain allah jadilah agama2 lain..October 22 at 1:22pm

71. Kalau diri hanya Islam, beramal semua dapat kerugian.. Sekadar percaya kepada Allah, haiwan, pokok kayu juga percaya kepada allah..Jadikan diri manusia (Bersih suci fitrah manusia) baru boleh beramal saleh.."beruntunglah org yg mensucikan dirinya, dgn banyak2 ingat Allah, barulah mereka solat"- al-a'la 14-15.October 22 at 1:27pm

72. Martabat islam itu martabat haiwan,tumbuhan dan semua makluk yg tidak kufur. sedangkan martabat manusia itu nafsu mutmainnah (Bersih suci hatinya)..Nak beriman, kena jadikan diri manusia dulu..kalau diri masih martabat haiwan(islam) tidak diterima amalnya..samalah seperti amal haiwan2..yg disuruh beramal itu manusia..October 22 at 9:58pm

73. Zikrullah(hidup hati mengingati Allah)amalan dari dalam perut ibu, amalan dialam syahadah, amalan didalam kubur, amalan dipadang mahsyar dan amalan kekal selamanya dialam syurga. kerana itulah tanda Manusia. (hati yg zikrullah)..kalau tiada tanda ini bukanlah manusia..October 22 at 10:47pm

74. Setiap sesuatu yg bernilai tentunya amat sukar diperolehi..intan berlian, emas permata sangat susah ditemui, yg mudah itu selalunya yg tak bernilai. begitu juga hidayah allah, nak dapat ilmu hidayah tiada dalam kitab2, tiada di kaca TV..wajib bersusah payah mencarinya seperti mencari emas permata, barulah boleh temui..setiap kejayaan hendaklah dengan usaha barulah mendapat izin allah..October 23 at 3:05pm

75. 3 puak yang sangat perjuangkan keturunan...1. Iblis yg tidak mahu tunduk kepada adam kerana dari keturunan Api. 2. yahudi yg tidak mahu mengaku rasullullah s.a.w. kerana bukan dari keturunan bani Israel. 3. Syiah yang mengaku keturunan rasullullah dari saidina Ali. Sedangkan rasullullah mengajar iman itu tidak turun melalui keturunan jasmani. "sesiapa yg beriman diantara kamu" kata allah..October 24 at 9:53am

76. Iblis dan syaitan menyesatkan manusia 24 jam sehari, setiap saat tanpa sesaat pun lalai.. Yg mengaku manusia sekadar ibadah kepada allah 5 kali sehari tak sampai 25minit sehari.. bakinya selama 23 jam 35minit manusia disesatkan iblis..sebab tu allah befirman "celakalah org yg degil hatinya tak mau mengingati ALLAh..mereka dalam kesesatan yang nyata"..smemang nyata bukan?October 24 at 11:29am ·

77. Bab amalan syahadah (IMAN) memang tiada diajar disekolah/pondok/uni...setiap yg bernilai sangat susah nak didapati, begitulah dengan ilmu. Nak dapat ilmu yg bernilai kenelah bersusah payah.Iman itu lebih mahal dari emas..begitu jugalah nak mencari ilmu iman..kalau mudah tandanya tak bernilai..yg bernilai itu pastinya susah. Tak salah kita menyusahkan diri untk dapat ilmu yg akan digunapakai selamanya.October 25 at 9:58am

78. Abu Yazid Al Busthami berkata: “Kalian mengambil ilmu dari orang-orang yang mati. Sedang kami mengambil ilmu dari Allah yang Maha Hidup dan tidak akan mati. Orang seperti kami berkata: “Hatiku telah menceritakan kepadaku dari Rabbku”. (Al Mizan: 1/28)October 25 at 2:02pm

79. Puasa, solat, haji, zakat ada amalan..kenapa rukun islam pertama (dua kalimah syhadah) tinggal lafaz..dimanakah hilangnya amalannya..Tidak sah amalan lain kiranya tidak sah rukun islam pertama..(tidak beriman)... Iman itu ada tanda..selagi tidak amalkan amalan syahadah, solat, puasa, zakat, haji tidak akan kusyuk sampai bila2.. Hati yg berangan, lalai, merewang, gelap ketika ibadah itu tanda tidak beriman..October 27 at 12:45pm

80. Yang disuruh kita ikut pada rasul itu dua perkara iaitu amalan jasadnya dan hatinya. Mengikut amalan jasad rasul shj, jadilah orang fasik dan munafik(islam) mengikut amalan jasad dan hati rasulullah jadilah orang beriman dan mukmin. Apa amalan hati rasullullah? sudahkah kita ikut dan amalkan? atau kita sekadar lafazkan tetapi tidak amalkan? Islam itu banyak(72 jln)..yg benar itu sikit(1 jln)..carilah yg sedikit itu.. October 27 at 1:14pm

81. ?"Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah":al-hashar Setiap yg diciptakan allah itu ISLAM..(mereka semua bertasbih sentiasa tanda mengingati)..manusia yg berangan-angan syurga allah tetapi setiap saat lalai kepada ALLAH, asyik mengingatkan ciptaan allah, kurnia allah, nikmat allah..tetapi tidak ingat ALLAH...fikir-fikirkanlahOctober 29 at 12:52pm

82. Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah lupa mengingati Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa diri mereka sendiri(tak kenal diri/roh). Mereka itulah orang-orang yang fasik: al-hasyar:19 Kenal diri dulu..selagi tak kenal diri, ibadah semua sia-sia shaja(fasik)..nak kenal diri, hidupkan hati ingat ALLAH setiap saat..ikut rasullullah s.a.w. October 29 at 1:06pm

83. setiap detik iblis memasukkan kecintaan kepada kebendaan dan duniawi kedalam hati yg lalai mengingati allah..sebab tu allah kata banayk2 ingat allah (zikir dihati) allah lindungi.. Mengingati allah itu menyuci kekotoran yg dibawa iblis..hati yg cintakan dunia itu hati haiwan. Hati haiwan ibadah mendapat cela dari allah.October 30 at 12:48pm

84. "Mereka menjadikan kamu bersenang hati hanya dengan mulut mereka, sedang hati mereka menolaknya, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik"At-taubah:9.. mulut kuat tasbih, tahmid, tahlil, mengaji quran, ..tapi hatinya lalai dari mengingati ALLAH.itulah orang fasik...jadilah orang beriman iaitu amalan jasad disertakan amalan hati..baru elok ibadahnya..October 31 at 11:57am

85. Setelah nabi adam, nuh, musa, ibrahim, dan nabi nabi isa..ayat yg turun bagi melengkapkan segala nabi ialah "sebutlah nama tuhan mu yang menjadikan (ALLAH)..menjadikan manusia dari HATI" al- alaq 1-2.. inilah rahsia yg allah buka kepada rasullullah untuk ummatnya supaya ummat rasullullah mendapat kemuliaan dari ALLAH.. banyakkan AMAL HATI sebut nama ALLAH...banyak2.. supaya tak jadi orang fasiq.. October 31 at 11:59am

86. ahli kubur yg tidak beriman setiap hari meronta agar dikembalikan kedunia supaya dapat beriman kepada ALLAH..mereka hidup dalam ketakutan,keperitan dengan siksaan.. Kita yg masih ada diatas muka bumi ALLAH janganlah lalai..kerana kelalaian itu kunci mendapat murka allah...jangan tunggu nak sampai ajal baru nak syahadah..syahadah itu amalannya setiap detik (tidak lalai sesaat)October 31 at 1:27pm

87. setinggi2 ilmu kalah kpd nafsu dan syaitan.tetapi hidayah allah, tiada yg dapat mnyesatkan.carilah hidayah ALLAH..iaitu dgn mcari ILMU IMAN, dan amalkan untuk mdapat Hidayah..jgn asyik menuntut ilmu banyak2.tetapi iman tiada, ini amalan kaum kufur. mrk punyai ilmu untuk mencipta nuklear, roket, senjata, tetapi mreka tdk beriman.inil yg dibanggakan zaman ini.kembalilah kpd ajaran rasul supaya mncari hidayah ALLAH.October 31 at 1:49pm

88. Untuk mencipta roket keangkasa lepas, beratus-ratus saintis disatukan, pakar fizik, sains, bio, kimia, matametik digabungkan bertahun2 demi mencari ilmu untuk mencipta teknologi. tetapi rasullullah berjaya ke sidratul muntaha yg jauhnya berjuta tahun cahaya seorang diri, hanya dengan berbekalkan zikrullah dan hidayah (ilmu petunjuk) ALLAH. October 31 at 10:13pm

89. Kenapa hari ini program ilmu agama dikenakan bayaran? seminar motivasi, membetulkan rohani, seminar solat kusyuk, keluarga bahagia, mengenal diri..malah program ceramah masjid juga dikenakan bayaran, ulama, ustaz, penceramah hari ini meletakkan harga kepada ilmu yg nak disampaikan. pernah rasullullah meminta satu sen untuk ceramahnya? Meletakkan nilai itu sudah menunjukkan ilmu yg nak disampaikan itu ilmu menyesatkanNovember 1 at 1:53pm

90. zikrullah mengingati allah itu umpama start engin kereta.. bila engin dah hidup, dia akan terus hidup lancar tak henti2 sampai dimatikan suisnya..tapi kalau engin yg susah nak hidup..sangkut2..kejap hidup, kejap mati..engin yang ni takkan kemana, masih kene tolak lagi... kelancaran itu lah zikrullah para mukmin..(tiada berhenti-henti) walau ketika tidur.November 1 at 5:16pm

91. Siapa yg memberi rezeki kpd kamu dari langit dan bumi? siapa yg menguasai pndengaran dan pglihatan? Dan siapa yang mgeluarkan makhluk yang hidup dari benda yang mati? Dan siapa pula yang mtadbirkan urusan sekalian alam? “maka mereka (yg musyrik) tetap akan menjawab dengan berkata: “Allah jualah yang mguasai segala-galanya! Oleh itu, katakanlah: maka mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?November 2 at 10:56am

92. Rezki itu dari allah..Usaha juga dari ALLAH. kalau rasa usaha dari diri sendiri, cuba gerakkan jantung sendiri dulu..sebab tu jangan lupa ALLAH..allah tak pernah lupa kita..dan allah tau usaha itu juga dengan Izinnya... sentiasa ingat allah lebih baik dari 1000 usaha yg tak ingat ALLAH. kata orang tua-tua Istiqamah lebih baik dari 1000 karamah.November 2 at 11:43am

93. Kalau dah ada iman, eloklah ibadah, eloklah tasbih, tahmid, solat, puasa, zakat haji, baca quran pun dapat petunjuk dan hidayah.. kalau tiada iman sedarlah, ibadah apa pun rugi.."demi masa manusia dalam kerugian melainkan ada IMAN"al-asr.. hari ni org islam sibuk beribadah, sibuk mengaji Quran, sibuk berperang menegakkan islam, tetapi IMAN pun tak kenal..ni petunjuk iblis ke petunjuk ALLAH? fikir-fikirkan sendiri..November 2 at 5:27pm

94. Kewajipan utama manusia itu menjaga AMANAH allah..melaksanakan AMANAH allah itu sahaja yg bernama MANUSIA. kalau amanah allah masih tak jalankan Ibadah itu sia-sia kerana diri blom jadi manusia. (jasad aje manusia) Utamakan jadikan diri MANUSIA, baru buat IBADAH. Yg ibadah tanpa Amanah itu haiwan, pokok, tumbuhan, dan semua yg ada dilangit dan bumi selain MANUSIA.November 2 at 6:28pm

95. ?"allah jadikan banyak orang sesat sebab perbandingan, dan akan menjadikan banyak orang mendapat petunjuk dengan sebabnya; dan allah tidak akan jadikan sesat melainkan orang fasik"al-baqarah:26.. Sesat dari allah, petunjuk juga dari ALLAH..jangan jadi fasik...apa itu fasik, fasik bukan tak pandai baca quran..tapi fasik itu org yg lalai melihat/merenung hatinya samaada mengingati ALLAH atau mengingati DUNIAWI.November 3 at 12:54pm

96. “Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta (mata hatinya) dari kesesatannya"..ar-rum 53. Kalau mata celik, hati buta, tak dapat petunjuk allah, hanya dapat petunjuk syaitan. Sebab tu utamakan CELIK MATA HATI, dgn AMALAN HATI.. nak bersih periuk gosok periuk. nak bersih hati, gosok hati..bukan gosok gigi.(amalan lidah/mulut tak boleh bersih hati).November 3 at 1:04pm

97. Alquran itu kitab petunjuk (penerangan kitab-kitab sebelumnya) kepada orang beriman..sebelum ditunrunkan al-quran, al-furqan telah diturunkan lebih awalnya kepada semua nabi2 (tanda IMAN). Furqan itulah IMAN..selagi tak jumpa furqan, asyik jumpa alquran, blom beriman..alfurqan itu cahaya menerangi hati hamba..November 3 at 1:17pm

98. ?"Hai org beriman.(bkn islam) kalau kamu bertaqwa(sentiasa ingat allah) akan aku berikan al-furqan(kefahaman alquran) dan mengampunkan segala kesalahan kamu. Dan mengampuni mu."anfaal:29 .. Kalau baca je quran 1000X tak faham2 nak buat apa..buat benda yg sia-sia makin bertambah dosa. Allah suruh beriman kemudian bertaqwa(kekal dalam iman) baru dpt faham al-quran.November 3 at 9:45pm

99. minum arak itu haram kerana ia melalaikan manusia dari mengingati allah. manusia yg tidak minum arak tapi sengaja lalai mengingati allah sama lah dgn yg minum arak. Sebab tu allah befirman "celakalah org yg lalai hatinya dari mengingati allah, mereka dlm kesesatan yg nyata"alzumar:22.November 3 at 9:54pm

100. cuba renungkan dalam hati seminit. Ambil stop watch dan pensil. Dengar bisikan suara hati.. Ada tak sebut allah? Kalau tiada tu tanda allah pun menyampah kat kamu..buat berulang2 kali..sampai dgr bisikan sebut allah..allah..allah banyak kali..itu baru tanda allah sayang padamu..November 3 at 10:12pm

101. Kalau ada ciptaan teknologi paling canggih sampai hari kiamat, sesungguhnya teknologi mensuci hati adalah yg paling canggih selamanya, kerana allah pesan suci hati, allah jemput kesyurga. "wahai nafsu(hati) yg bersih suci, kembalilah pdaku, engkaulah yg aku redai, masuklah kedalam glongan hambaku dan masuklah kesyurga ku"AL-FAJR:27November 3 at 10:30pm

102. allah kata rukun islam pertama beriman dulu(syahadah) kita kata solat tiang agama. Allah kata tiada iman buat apa pun rugi, kita kata niat solat pun dah dapat pahala.. Kalau hati dah buta tertutup, mcm macamlah alasannya..tak faham2 juga..November 3 at 10:40pm

103. lafaz solat buat solat tak buat kita kata org sesat(betul dah). Lafaz syahadah buat, amalan syahadah xbuat itu sesat yg nyata kata allah (bukan kita kata) "celakalah org yg degil hatinya dari mengingati allah, mereka dalam kesesatan yg nyata"AL-ZUMAR:22. amalan syahadah itu hidup hati mengingati allah sentiasa xbuat sesat.November 3 at 11:59pm

104. Dua kalimah syahadah itu 2 kalimah. 1 lailahaillallah(tanda islam) 2. Muhammadar rasullullah(tanda iman). iman itu melaksanakan amalan zahir dan batin(hati) rasulullah. Lafaz tanpa amal itu sesat. Bila lafaz, wajiblah melaksanakannya..niat/lafaz solat tapi xsolat sesat. Samalah niat/lafaz syahadah, tapi tak amalkan juga sesat.November 4 at 12:29am

105. banyak yg kita tak faham dalam islam..tapi kita ngaku islam..padahal allah pinta beriman..itupun masih mengharap syafat allah dan rasulnya. Yg allah redhai itu mukmin.jauhnya kami dari kehendak mu ya allah..kurniakan kpd kami hidayah dan petunjukmu sebgaimana engkau kurniakan kepada kekasihmu supaya kami termasuk dlm golongan yg engkau redhai.November 4 at 12:52am

106. Apabila tiba saat kematian, tiada anak2, ibu bapa, saudara, sahabat yg dapat menemanimu kedalam kubur selain redha, simpati dan kasih sayang allah kepadamu. Amal saleh, ilmu, harta, anak2 hanyalah pengorbanan yg tinggal dimuka bumi. Ingatlah allah, takutlah murkanya, harapkan redhanya amal saleh kita tiada nilai bagi allah melainkan cinta hati yg dibalas dengan cinta allah.November 4 at 9:34pm

107. Tanpa redha allah, kita semua adalah pendatang haram dimuka bumi allah..carilah keredaan allah dgn beriman kepadanya dahulu, barulah diterima pengorbanan dan amal saleh di muka bumi. Atau kita akan dihalau bila tiba saatnya nanti (saat kematian)..tuntutlah ilmu mendapat redha allah(iman) sblum layak beramal dan diterima kerakyatan dibumi allah.November 4 at 9:44pm

108. Tanda bersih hati itu nafsu mutmainnah. (nafsu insan) sifat nafsu mutmainnah mencintai hati yg mengingati allah(zikrullah). Hati najis itu hati haiwan dan syaitan nafsu amarah,lawamah dan mulhemah. Sifatnya hanya ingat dunia, kebendaan, lagu2an, makan, minum, sukaria dsbg dan membwa lalai dari ingat allah. Masing2 tau hati masing2 insan, haiwan atau syaitan.November 5 at 5:12pm

109. Setiap saat didunia akan diperhitungkan oleh allah diakhirat. Satu saat didunia, bersamaan 4 hari diakhirat, satu jam didunia lalai ingat allah, bertambah 15,208 hari perbicaraan dimahkamah allah. Soalannya mudah sja.. Ma rabbuka pada tiap2 saat hidup didunia. Kerana itu sentiasa jawab allah dihati tiap2 saat dihati semasa didunia.November 6 at 11:59am

110. Kita bangga ada rasul yg maksum. Tapi perjuangan rasullullah utk maksum tu kita contohi tak? Perjuangan menjauhkan diri menyendiri, tinggalkan kesenangan, anak bini, perniagaan demi meluruskan hatinya, membuang hijab, hanya mengingati allah sampai bertemu hidayah allah(jibrail dan alquran)..perjuangan rasullulah itu di...November 6 at 4:22pm

111. "Jgnlah kamu nak cpt baca quran, dgn niat nak cepat memahami/menguasai. Allahlah yg mengumpul dan mmbacakan kedalam dadamu, dan atas tanggungan kamilah kefahamannya. Jgnlah demikian kerana kamu cintakan dunia" alqiyaamah 16-20November 6 at 6:47pm

112. Kalau dah ada iman, eloklah ibadah, eloklah tasbih, tahmid, solat, puasa, zakat haji, baca quran pun dapat petunjuk dan hidayah.. kalau tiada iman sedarlah, ibadah apa pun rugi.."demi masa manusia dalam kerugian melainkan ada IMAN"al-asr.. hari ni org islam sibuk beribadah, sibuk mengaji Quran, sibuk berperang menegakkan islam, tetapi IMAN pun tak kenal..ni petunjuk iblis ke petunjuk ALLAH? fikir-fikirkan sendiri..November 2 at 5:27pm

113. Kewajipan utama manusia itu menjaga AMANAH allah..melaksanakan AMANAH allah itu sahaja yg bernama MANUSIA. kalau amanah allah masih tak jalankan Ibadah itu sia-sia kerana diri blom jadi manusia. (jasad aje manusia) Utamakan jadikan diri MANUSIA, baru buat IBADAH. Yg ibadah tanpa Amanah itu haiwan, pokok, tumbuhan, dan semua yg ada dilangit dan bumi selain MANUSIA.November 2 at 6:28pm

114. ?"allah jadikan banyak orang sesat sebab perbandingan, dan akan menjadikan banyak orang mendapat petunjuk dengan sebabnya; dan allah tidak akan jadikan sesat melainkan orang fasik"al-baqarah:26.. Sesat dari allah, petunjuk juga dari ALLAH..jangan jadi fasik...apa itu fasik, fasik bukan tak pandai baca quran..tapi fasik itu org yg lalai melihat/merenung hatinya samaada mengingati ALLAH atau mengingati DUNIAWI.November 3 at 12:54pm

115. “Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta (mata hatinya) dari kesesatannya"..ar-rum 53. Kalau mata celik, hati buta, tak dapat petunjuk allah, hanya dapat petunjuk syaitan. Sebab tu utamakan CELIK MATA HATI, dgn AMALAN HATI.. nak bersih periuk gosok periuk. nak bersih hati, gosok hati..bukan gosok gigi.(amalan lidah/mulut tak boleh bersih hati).November 3 at 1:04pm

116. “Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta (mata hatinya) dari kesesatannya"..ar-rum 53. Kalau mata celik, hati buta, tak dapat petunjuk allah, hanya dapat petunjuk syaitan. Sebab tu utamakan CELIK MATA HATI, dgn AMALAN HATI.. nak bersih periuk gosok periuk. nak bersih hati, gosok hati..bukan gosok gigi.(amalan lidah/mulut tak boleh bersih hati).November 3 at 1:04pm

117. "Hai org beriman.(bkn islam) kalau kamu bertaqwa(sentiasa ingat allah) akan aku berikan al-furqan(kefahaman alquran) dan mengampunkan segala kesalahan kamu. Dan mengampuni mu."anfaal:29 .. Kalau baca je quran 1000X tak faham2 nak buat apa..buat benda yg sia-sia makin bertambah dosa. Allah suruh beriman kemudian bertaqwa(kekal dalam iman) baru dpt faham al-quran.November 3 at 9:45pm

118. minum arak itu haram kerana ia melalaikan manusia dari mengingati allah. manusia yg tidak minum arak tapi sengaja lalai mengingati allah sama lah dgn yg minum arak. Sebab tu allah befirman "celakalah org yg lalai hatinya dari mengingati allah, mereka dlm kesesatan yg nyata"alzumar:22.November 3 at 9:54pm

119. tiada ayat quran yg wajibkan org islam solat, puasa, haji.. Yg wajib tu org beriman sahaja.. Pentingnya Iman. Tapi hari ni semua orang xpentingkan iman..tau nak solat aje..allah kata "celakalah org yg solat."al-maunNovember 3 at 10:08pm

120. Mengucap 2 kalimah itu rukun islam pertama..ada amal, sah batal.. Itu bukan rukun terakhir bila dah nak dicabut nyawa aje.. Beramal lah amalan syahada dari hari ini... Solat tu no2. Jgn lupa syahadah, dah nak mati baru nak ingat penting syahadah.November 3 at 10:44pm

121. lafaz solat buat solat tak buat kita kata org tu sesat(betul dah). Lafaz syahadah buat, amalan syahadah xbuat itu sesat yg nyata kata allah (bukan kita kata) "celakalah org yg degil hatinya dari mengingati allah, mereka dalam kesesatan yg nyata"AL-ZUMAR:22. amalan syahadah itu hidup hati mengingati allah sentiasa xbuat sesat.November 3 at 11:59pm

122. Dua kalimah syahadah itu 2 kalimah. 1 lailahaillallah(tanda islam) 2. Muhammadar rasullullah(tanda iman). iman itu melaksanakan amalan zahir dan batin(hati) rasulullah. Lafaz tanpa amal itu sesat. Bila lafaz, wajiblah melaksanakannya..niat/lafaz solat tapi xsolat sesat. Samalah niat/lafaz syahadah, tapi tak amalkan juga sesat.November 4 at 12:29am

123. banyak yg kita tak faham dalam islam..tapi kita ngaku islam..padahal allah pinta beriman..itupun masih mengharap syafat allah dan rasulnya. Yg allah redhai itu mukmin.jauhnya kami dari kehendak mu ya allah..kurniakan kpd kami hidayah dan petunjukmu sebgaimana engkau kurniakan kepada kekasihmu supaya kami termasuk dlm golongan yg engkau redhai.November 4 at 12:52am

124. Apabila tibanya saat kematian, tiada apapun yg dapat mnylmtkn kamu selain allah. Bukan amal salehmu, bukan ilmu yg disampaikan, bukan anak2 saleh, bukan harta. Blom tentu amal, ilmu, harta dan anak itu diterima allah. Baliklah mengingati dan mengharap kepada allah semata2.November 4 at 9:32pm

125. Apabila tiba saat kematian, tiada anak2, ibu bapa, saudara, sahabat yg dapat menemanimu kedalam kubur selain redha, simpati dan kasih sayang allah kepadamu. Amal saleh, ilmu, harta, anak2 hanyalah pengorbanan yg tinggal dimuka bumi. Ingatlah allah, takutlah murkanya, harapkan redhanya amal saleh kita tiada nilai bagi allah melainkan cinta hati yg dibalas dengan cinta allah.November 4 at 9:34pm

126. Apabila tiba saat kematian, tiada anak2, ibu bapa, saudara, sahabat yg dapat menemanimu kedalam kubur selain redha, simpati dan kasih sayang allah kepadamu. Amal saleh, ilmu, harta, anak2 hanyalah pengorbanan yg tinggal dimuka bumi. Ingatlah allah, takutlah murkanya, harapkan redhanya amal saleh kita tiada nilai bagi allah melainkan cinta hati yg dibalas dengan cinta allah.November 4 at 9:34pm

127. allah dan rasulnya ajak beriman. Apa itu iman? iman itu tutup mata, lihat dgn mata hati. kalau tak nampak, jgn mengaku beriman..itu baru islam. selagi islam, sama martabat haiwan, pokok. allah jadikan kita manusia(khalifah) kita bagga sekadar hidup martabat haiwan (makan, minum, rebut kuasa, kahwin dsbg)..lembutkan hati sebut allah banyak2..supaya allah masukkan iman kedalam hati..pesan allah dan rasulnya.November 5 at 12:01am

128. Apa maksud bismillah. Bismillah artinya bermula setiap sesuatu dgn sebut nama allah, dptlah "arrahman" dan "arrahim allah. Sebut nama allah itu tmptnya hati dptlah kasih sayang allah. Bukan allah suruh sebut bismillah, tapi suruh sebut allah..tolong fahamkan dan fikir-fikirkan.November 5 at 10:41am

129. Umur manusia sgt panjang, dari hari dibentuk tubuh adam, roh manusia tlh diciptakan trlb dahulu. Kemudian berpindah kealam rahim, masuk kealam syahadah(bersaksi) masuk kealam barzakh dan akhirnya kekal selamanya dialam akhirat. Gunakan umur yg ada dgn mengingati allah yg telah menciptakan kita dgn kemuliaannya(roh yg dpt mesra dgn jasad).November 5 at 11:00am

130. Kita bangga ada rasul yg maksum. Tapi perjuangan rasullullah utk maksum tu kita contohi tak? Perjuangan menjauhkan diri menyendiri, tinggalkan kesenangan, anak bini, perniagaan demi meluruskan hatinya, membuang hijab, hanya mengingati allah sampai bertemu hidayah allah(jibrail dan alquran)..perjuangan rasullulah itu didahulukan dgn bersih hati, baru faham quran. Kita hari ni dgn hati kotor baca quran.November 6 at 4:22pm

131. Jgnlah kamu nak cpt baca quran, dgn niat nak cepat memahami/menguasai. Allahlah yg mengumpul dan mmbacakan kedalam dadamu, dan atas tanggungan kamilah kefahamannya. Jgnlah demikian kerana kamu cintakan dunia" alqiyaamah 16-20November 6 at 6:47pm

132. Azmin Selftechgroup: Kekasih Allah Tuan Syed Linggi Rahimllah Seorg Waliullah Yg Kasyaf, Sampai depan Ka'abah Nak Buat HAJI, Baru nak tawaf,..TIBA2 Beliau Membatalakan Niat Untuk Tawaf, bila di tanya oleh Pengikut nya, Jawabnya:" Yang Aku nampak Sedang Tawaf Hanya kepala Anjing & Babi Yang sedang Menjerit Dgn Hingar Bingar nya...Lalu bagaimana aku nak tawaf?".November 7 at 5:24pm

133. Mana lebih buruk. Terpengaruh asutan syaitan dan melakukan maksiat, atau menjadi syaitan? Kata allah "syaitan menguasai mereka lalu membuatkan mrk lalai dari mengingati allah, mrkalah golongan syaitan, golongan yg sgt rugi" mujaadilah:19. Punca segala dosa/maksiat ialah bila hati lalai mengingati allah..hati lalai itu istana syaitan.November 8 at 9:08am

134. ?"Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan"al-mursalat..diulang sebanyak 10 kali didalam ayat tersebut. iaitu orang-orang yg mengaku dengan mulutnya dua kalimah syahadah, tetapi mendustakan..org yg telah melakukan perjanjian amanah, tetapi mendustakan.. setiap yg lafaz syahadah wajib lakukan amalan syahadah..jgn berdusta (mulut kata ya, hatinya lalai)November 8 at 2:10pm

135. syaitan setiap saat melalaikan kita dari ingat allah.. Sesaat lalai ikut syaitan..rasullullah pernah lalai dari ingat allah? Jwbnya xpernah walau sesaat..itulah org muhlisin..syaitan awal2 dah ngaku kalah..bisikan syaitan pun membuatkan org ini mengingati allah.. "org mukmin apabila terlihat/dgr bisikan/imbasan syaitan mereka ingat allah".November 9 at 11:35am

136. wahai hati, allah jadikan engkau utk mencintai allah, tapi dunia dan perhiasannya jugak yg engkau cintai.. Hati tak bersalah, didalam hati ada 7 jenis nafsu. maka kita diminta perhatikan dalam hati mana nafsu2 yg baik..(Nafsu yg cintakan allah)..kalau manusia xnak juga memerhati, jadilah hati itu sarang nafsu buruk yg bersekongkol dgn iblis lalai dari ingat allah..sampai lalai pun kita rasa xbersalah.November 9 at 11:43am

137. Bersukan(riadah) bagi org mukmin ialah memastikan iblis tidak pernah menang dalam setiap detik(saat) perlawanan utk melalaikan dari mengingati allah. Padangnya hati, pengadilnya nafsu, hadiahnya keredhaan allah. Setiap saat iblis hanya menunggu saat2 terlalai untuk "smash" mengajak melakukan kemungkaran dgn tunjuk ajar nafsu.November 9 at 12:09pm

138. kenal penceritaan dgn kenal nur tu tak sama..bacaan/kajian hanya boleh buat kita kenal rasullullah dari penceritaan... beramal amalan iman akan membawa kita kenal rasullullah dgn bertemu nurnya..Nur Rasullullah itu tali perhubungan antara hamba dengan allah..tak kenal ROH..tak kenal NUR..nak kenal ROH mulakan hidup hati mengingati allah kerana hati yg bersih suci menjadi kesayangan ROH insan.November 13 at 12:09pm

139. ”...mengingati allah lebih tinggi fhadilatnya" (kebaikan utk diri kamu sendiri) al-angkabut:45Monday at 2:40pm

140. ?"matikan diri kamu sebelum kamu mati" yg nak dimatikan itu adalah nafsu buruk iaitu amarah, lawamah dan mulhemah... dihidupkan nafsu mutmainnah bagi mendapatkan peringkat2 nafsu seterusnya iaitu nafsu-nafsu yg diredhai Allah untuk makhluknya yg termulia (INSAN)Monday at 5:41pm

141. Sejauh mana kita blajar, sebanyak mana ilmu yg dah ditimba, setinggi mana pangkat/jawatan yg kita duduki, setimbun mana amalan, selagi hati masih juga susah menyebut/mengingati allah, selagi itu kita hanya elok pada pandangan mata manusia.. Sedangkan pandangan allah hati. Cerminlah hati, kerana hati tempat jatuh pandangan allah.Tuesday at 10:12am

142. Sebelum mlakukan apa jua tindakan tanya pada diri kita, (jgn lupa diri) adakah tindakan ini bagi mdapat redha allah atau mgikut bisikan nafsu? Kalau utk dpt redha allah, teruskan dan jgn lupa ingat allah kerana allah kata "sudah menjadi tugas kami utk mmelihara org beriman(sentiasa ingat allah)". Hati akan jadi tenang bila kita mlkukan ssuatu untuk mcari redha allah dgn sentiasa ingt allah.Tuesday at 10:51am

143. Yg nak disembelih pada hari raya korban itu bukanlah kerbau, lembu kambing, tetapi mengorbankan nafsu haiwan yg ada didalam diri itulah yg utama. Nafsu lawamah dan mulhemah yg suka nikmat dunia. Digantikan dgn haiwan sebagai tanda kita sudah berusaha mengorbankan nafsu yg buruk untuk jadikan diri kita manusia, bukan manusia yg nafsu haiwan.Tuesday at 5:08pm

144. Zikir itu bab mensucikan hati(kebersihan diri).. Tanpa kebersihan ibadah sia-sia. Begitu juga solat tanpa wuduk tidak sah. (anggota badan bernajis) sama juga dgn solat tanpa didahului suci hati(zikrullah) juga sia-sia(hati yg kotor/najis). Kata allah mereka solat, tetapi sedikit saja zikrullah ketika solat itulah kaum munafiqun.

145. Kelebihan jadi lembu : konfirm tak masuk neraka.. kelebihan jadi MANUSIA(Insan) konfirm masuk syurga...yg jadi tak tentu arah tu yg jasadnya manusia tetapi hatinya lembu.. yg ni yg nak dikorbankan..Tak payah dengan pisau, parang, kapak. Hanya zikrullah di hati sahaja yg dapat mengorbankan nafsu haiwan dalam diri..pun masih takut nak melakukan, lebih dari lembu yg terlihat pisau sembelihan..about an hour ago

No comments:

Post a Comment