Tuesday, February 2, 2010

Boleh ke kita kenal ALLAH? Apa itu tabligh?

salam..banyak soalan nak jawabni..sya cuba ringkaskan dan sya cuba jwb semua sekali dalam 1.

No1. kenal allah itu sperti yg sya kata, kenal sifat, perbuatan allah. Kita disalah fahamkan awaluddin makrifattullah tu mengenal allah. mengenal itu yg diminta oleh alquran ialah mengenal amanah allah. cth rumah allah..aa allah ada rumah? itu syirik..allah tidak perlu perlindungan makluk(rumah). tetapi rumah amanah allah ada. iaitu rumah tempat banyak2 ingat allah.

mmg sebutannya rumah allah. tapi artinya rumah amanah allah. begitu juga makrifatullah, kenal allah..tapi kenal itu kenal amanah allah. bleh kenal allah? dia ada tangan kaki? boleh dilihat? boleh dibayang? itu semua syirik.

Tiada satu ayat alquran suruh kita mencari allah. Tetapi ayat suruh kita kenal amanah allah itu wajib sampai allah golongkan sesat org yg tidak kenal amanah allah. apa itu amanah?

amanah ini ditanyakan dahulu kepada semua maklukh siapa yg sanggup pikul? semua makluk tidak sanggup melainkan yg bernama manusia. gunung,malaikat, jin semua tidak sanggup.

Kerana apa manusia sanggup? kerana manusia punyai hati rohani dan hati nurani. Hati inilah yg diciptakan mmg untuk memegang amanahnya.

apa itu amanah allah? ketika kita didalam perut ibu, ketika itu lah berlakunya perjanjian kita dengan malaikat izrael. ketika dimasukkan roh kedalam jasad terus jasad itu ditanya siapa tuhanmu..maka hati janin itu sebut allah. dan itulah yang disebutnya sampai bayi tersebut pandai bercakap tidak lupa walau sesaat pun terus menurus menyebut ALLAH didalam hati.

Kerana apa tidak lupa sesaat? kerana itu lah sifat nafsu mutmainnah. nafsu yg cintakan allah. nafsu ini hanya datang kepada hati yg selagi menyebut nama allah. lupa sesaat, nafsu ini terus pergi..yg masuk ialah nafsu haiwan (lawamah dan mulhemah) juga nafsu syaitan (amarah).

Maka sebab itu allah befirman celakalah org yg hatinya tidak berzikrullah mereka itu dalam kesesatan yang nyata : alzumar 22.

bila hati banyak sebut allah..allah, maka nafsu mutmainnah itu cintakan jasad. nafsu ini nafsu manusia. allah berfirman" kholakal insan namin alaq" -= menjadikan manusia dari hati. itu..terjadi manusia itu bila hatinya bersih iaitu sentiasa mengingati allah.

Itulah nafsu mutmainnah. (ROH MANUSIA).. roh inilah urusan allah yg allah firman.. kalau ditanya pasal roh, katakan itu urusan allah, hanya sedikit yg mengenali. (sedikit manusia yg kenal) sebab itu ahli sufi, rasullulah, saidina abu bakar, sal man farisi, imam abu yazid bustami, imam ahmad (abg imam ghazali) dan ramai lagi sufi2 yg amat titik beratkan amalan zikrullah (bersih hati dulu untuk jadi manusia).

roh ini allah ciptakan untuk mendampingi manusia..kenapa kita lupakan sahabat setia kita ini? maka sebab itu allah firman "didalam diri kamu sendiri kenapa kamu tidak memerhati".

Org mukmin, ahli sufi, semua itu org yg telah kenal roh (makrifah) kerana roh ini yg dimasukkan keladam jasad ketika dalam perut ibu, dan roh ini yg memimpin ketika alam syahadah(dunia) juga alam barzakh(kubur) juga alam akhirat(kekal).. ada ke masanya roh ini tidak memimpin kita didalam mana-mana alam? jawapan nya tiada.. kalau tiada kenapa kita tidak mahu kenal?

Kenapa pula cari allah. allah dah pesan dia laisa kamislihi.. nur muhammad(kekasih allah) pun pernah mencari allah tetapi tidak ketemui..ini kan kita manusia biasa...

Rasullullah duduk dalam gua ketika umur 25 tahun hingga umur 40 tahun mencari allah ke? tidak..dia berzikrullah (hidup amalan perut ibu) untuk mencari roh.(diri) membersihkan diri baru roh nafsu mutmainnah sayang. hanya roh ini yg dapat hidayah allah. roh haiwan dan roh syaitan tak dapat..sekadar dapat ilham aje..cipta senjata, cipta roket, cipta nuklear, tetapi roh nafsu mutmainnah diberi hidayah bahawa allah memelihara.. mana lebih kuat, nuklear atau pelihara allah?? abis tu kenapa tidak mahu cari amanah allah? pasal allah pesan org yg mengigati allah, dipeliihara allah. boleh ke ingat allah dilidah? itu ingat cara munafik. cari org beriman ingat allah itu dikalbi(tempat jatuh pandangan allah)

yg mencari tuhan ni org2 zaman jahiliah. setelah rasullullah turun, rasullullah suruh beriman sahaja..rasul pun tak suruh cari/kenal allah..tapi rasul suruh beriman.. sebab dia sendiri tak kenal allah..tapi dia kenal amanah allah, kenal nur ciptaan allah, kenal malaikat(makhluk allah)..kalau rasul tak suruh..kenapa kita nak ikut ulama/ustaz/kitab..


BAB tabligh.

Tabligh itu sifat ke3 rasullullah.
Sidiq, amanah, tabligh fatanah.

Boleh tabligh..tapi kene siddiq dulu.. apa itu siddiq??

Siddiq itu org yg benar (tidak berdusta) org yg mengaku 2 kalimah syahadah dan menyaksikan kalimah allah dikalbu itu org yg tidak berdusta.. kalau sekadar mulut lafaz lailahaillahl muhamadar rasullullah, tetapi kalbu kosong tiadak makrifah, itu allah kata "mereka sentiasa berdusta". kalau berdusta, soalt, puasa semua allah balas neraka. sebab tiada iman dan tidak mahu melakukan amalan iman.

apa itu amanah?
amanah itu org yg melakukan amanah yg telah dijanji semasa dalm perut ibu. amanah yg gunung tak dapat pikul, malaika tak sanggup pikul, amanah yg jin dan iblis juga tak mampu pikul..itu lah hati yg sentiasa mengingati allah disertai makrifat melihat kalimah tauhid (bukti dari allah) dihati. "Allah menjadikan iman itu kecintaan mu serta di perhiaskannya Dalam hati kamu" hati itu cantik...kalau pejam mata tengok hati tu gelap aje..tok sah lah susah2 nak mengaku beriman..itu berdusta.. usaha terangkan hati dulu.. bukan susah nak tgk diri sendiri tu beriman atau tidak.. allah dah pesan diri sendiri tahu amalan masing2..

apa itu tabligh.
Iaitu org yg telah melakukan 2 diatas, lalau mendapat hidayah allah lalu menyampai-nyampaikan.. kalau iman takde, kalbu gelap tiba2 nak sampai kan itu lah kerja iblis. cuba lihahat surat al asr. demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian melainkan orng beriman dan beramal saleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran..

itulah hukum kaitnya dengan sidiq, amanah, tabligh,

iaitu maksud ayat tersebut. manusia itu dalam kerugian. soalt rugi, kerja rugi, pausa rugi kalau takat islam, kristian atau apa2 ilmu agama. tapi tak mau beriman.

syarat nak beramal ialah iman dahulu. apa itu iman? kene la blajar dan amal iman. iman tak dapat dengan ilmu sahaja.. iman takde di universiti al-azhar, uia, mesir, sekolah pondok, iman takdapat dengan solat, puasa, sedekah, tapi iman itu dari allah kepada hati yg bersih suci sentiasa ingat allah. kalau tak da sebut allah dihati allah kata org2 sesat, lebih hina dari haiwan ternakan(ayam itik babi).. mati pun jadi bangkai sama macam haiwan..tak mau nya jadi bersih suci tak rosak dimakan tanah. pasal tak mau kenal roh. ada org beriman mayat nya hancur dalam tanah?? kalau ada beerti allah itu menipu lah.. org kita pandai2 cakap nak mayat tak hancur banyak baca quran.. tu semua tipu daya iblis. alquran kata nak mayat tak hancur, berimanlah kepada allah, kenal lah roh. bila roh dah sayangkan jasad, dia akan kembali pada jasad bila mati.. hati pun bercahaya, malaikat mungkar nangkir yg buta itu pun nampak cahaya hati tak perlu soal banyak dah..

lepas beriman baru lah beramal saleh, kemudia baru lah boleh menyampaikan (tabligh)..jauh lagi tu..nak kene beriman, lepas tu mukmin baru boleh tabligh...

ada org dalam syurga lalai ingat allah?????? kalau lalai duduk dalam neraka lah tak masuk pun syurga.. sebab itulah amalan hati sebut allah, pandang kalimah allah, dengar allah..allah itu amalan selama-lamanya...

jangan la ingat kita sebut subhanallah dibibir tu kita tak lalai ingat allah..jangan ingat kita solat kita tak allai ingat allah..jangan ingat jantung kita berdegup itu kita tak alalai ingat allah..itu semua dusta. lalai-tak allai tu allah kata HATI. bukan mulut atau perbuatan.

jadi kesimpulan nya jangan main ikut je orang.. orang tabligh kita tabligh..rasul suruh beriman dulu..amanah yg berat tu pun tak jalankan.. bukan tabligh dulu.. baca je kitab ikut.. ada allah kata org yg baca kitab tu org selamat? ada allah kata org yg ikut kata ustaz/ulama itu orang selamat? allah kata org yg beriman ikut cara rasullullah itu org yg selamat. ADA ALLAH KURNIAKAN AKAL TU FIKIRLAH.

5 comments:

  1. mintak tuan masukkan shout mix cbox style agar kita mudah interaksi....

    selalunya yang pakai blog template begini banyak masalah di bahagian comment.... do something simpla as u can

    ReplyDelete
  2. KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, SILA GOOGLE TAJUK-TAJUK SEPERTI DI BAWAH INI:-

    (a) SIFAT 20 - http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
    (b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
    (c) Jom Kenali Dr Maza & Co
    (d) Ahlul Bait Yang Dicerca
    (e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
    (f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
    (g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
    (h) TAJUK KHAS - BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA ASWJ

    FAKEH KHALIFAH SAKA

    ReplyDelete
  3. Allah kata org yg beriman ikut cara rasullullah itu org yg selamat.

    Jadinya ikut cara rasulullah tu camana?

    ReplyDelete
  4. Awal agama mengenal Allah.
    Tujuan nak kenal Allah adalah nak beragama dengan Allah.
    Macamana nak bergama kalau tak kenal yang memberi agama.

    ReplyDelete
  5. adakah agama2 lain islam dsbnya di alam laindi seantero alam semesta ciptaan Allah ini?

    ReplyDelete