Friday, October 23, 2009

Tafsiran Sejadah Berdiri..





Tafsiran Sejadah berdiri : Ada yang kata memang benar satu keajaiban..ada pula yang kata satu permainan..apa yang penting ialah bagaimana kita mentafsirkan kalam allah.. petunjuk dari allah. jangan pula kita mempersendakan pula. biarlah orang yg tidak berapa nak islam persendakannya tetapi org ygn beriman wajib pandang sesuatu dengan ilmu..

Bagi saya setiap yg berlaku ada cerita dan penyampaian yg hendak disampaikan.. bergantung kepada diri masing2 mentafsirkan dengan ilmu yg dikurniakaan Allah..

Saya setuju dgn pendapat orang, bila sejadah berdiri baru ramai yang ke surau..padahal sebagai umat islam kita tidak perlu tunggu sejadah beridi untuk memenuhkan surau..

Dan saya punya pendapat yg lain iaitu Allah sengaja nak menunjukkan manusia yaang solat dizaman ini sama seperti keadaan sejadah yg bersolat. tidak mendapat apa-apa dan tidak punyai erti apa-apa kerana tidak punya iman samalah seperti sejadah tersebut.

Yang kedua, Berdirinya sejadah tersebut membawa kepada diheboh2 kan kepada masyarakat, media, menunjukkan umma t islam hari ini ibadah untuk menunjuk2. kalau boleh hendak diberitahu semua orang bahawa dia sedang bersolat..samalah dengan kelakuan sejadah tersebut.

Bukankah itu yang allah terangkan didalam alquran " mereka ibadah tetapi aku balas dengan neraka" iaiatu apabila umat islam sudah tidak pentingkan iman. hanya memntingkan luaran atau pakaian iman sahaja. pergi kesurau dan solat..

Sekarang Allah tunjukkan, sejadah itu lebih mulia.sejadah pun boleh solat..siap tidur lagi kat surau..semur hidup duduk dalam suarau..
tapi tanpa iman..apa gunanya..maka samalah dengan kita yg bernama manusia..tiada iman tidak ada apa nilainya disisi Allah.

Biarlah samaada sejadah itu didirikan orang, atau memang benar ia berdiri sendiri, jangan lah kita membuat bahan jenaka..biarlah orang bukan islam menjenakannya, tetapi ambil iktibar dari kejadian tersebut.

2 comments:

  1. salam...saya nak tanya satu soalan,ini tidak ada kene mengena dgn sejadah.
    boleh tak terangkan secara detail apakah yang dimaksudkan ahlulbait..nabi saw ada bersabda berpegang pada al-qurqn dan ahlulbaitku..iaitu keturunan nabi.mereka ibarat bintang dilangit menjaga langit,begitu juga ahlul bait..sekarang saya bukan nk tahu ttg mrka pada zaman nabi,keimanan mereka memang tidak boleh ditandingi..tapi yang saya nk tahu ttg mrka dlm situasai zmn skrang,..adakah ahlulbait ni termasuk sesiapa yg mengikuti ajaran nabi maksud saya spt tali bila diselidiki ilmu itu puncanya dtg dari nabi muhammad s.a.w,tidak semestinya dia dr keturunan baginda...maafkan saya,tujuan saya bertanya cuma nk memecahkan kekeliruan saya,..semuga Allah beri saya petunjuk dan mengampuni saya.

    ReplyDelete