Saturday, October 31, 2009

Siapa Ahlil Bait?

Boleh tak terangkan secara detail apakah yang dimaksudkan ahlulbait..nabi saw ada bersabda berpegang pada al-qurqn dan ahlulbaitku..iaitu keturunan nabi.mereka ibarat bintang dilangit menjaga langit,begitu juga ahlul bait..sekarang saya bukan nk tahu ttg merka pada zaman nabi,keimanan mereka memang tidak boleh ditandingi..tapi yang saya nk tahu ttg mrka dlm situasai zmn skrang,..adakah ahlulbait ni termasuk sesiapa yg mengikuti ajaran nabi maksud saya spt tali bila diselidiki ilmu itu puncanya dtg dari nabi muhammad s.a.w,tidak semestinya dia dr keturunan baginda...maafkan saya,tujuan saya bertanya cuma nk memecahkan kekeliruan saya,..semuga Allah beri saya petunjuk dan mengampuni saya.


Salam saudara..
Ilmu itu dari allah..kita ni hanya berbincang sesama kita..

Ahlil bait itu keturunan rasullullah. Keturunan rasullullah ada dua. Keturunan Jasmani, dan keturunan Rohani. Keturunan Jasmani itu anak baginda, cucu dan seterusnya. Keturunan ini Allah wafatkan sebagaimana keadaan ibu dan bapa kepada Rasullullah. Kerana nak tunjukkan Rasullullah bukan mendapat ilmu dari keturunan(ibu atau bapa) begitu juga anak dan cucu baginda tidak mendapat iman yg tinggi atas kelebihan rasul itu bapa atau datuk mereka. Begitulah Allah nak sampai kan kepada kita bahawa iman itu tidak dapat dari keturunan. Kalau bapa beriman, anak mesti beriman..tidak.

Jadi kenapa rasullullah suruh ikut ahlil bait?
Maksud rasullullah dengan ahlil bait itu adalah keturunan Rohani. kerana Rasullullah diberi ilmu oleh allah..ilmu yg tak terfikir oleh manusia juga melalui rohani bukan melalui ibu atau bapa baginda(jasmani)

Siapa keturunan rohani rasullullah?
Keturunan rohani ialah keturunan talian dari kita kepada Allah melalui rasullullah. Keturunan ini tidak putus dengan Allah..begitu juga ilmu, ilham, kefahaman, hidayah dam amalan semuanya dibimbing rohani yang dibimbing oleh Rasullullah yang setiasa berhubung dengan Allah.

Kenapa allah menurunkan hidayah melalui Rohani? tidak jasmani?
Kerana manusia itu tercipta dari seketul darah(hati). atau Dinamakan manusia apabila seketul hati itu bersih.. (kholakal insana min alak). Iqra warabbukal akram - Bacalah (bacalah wahai hati yg bersih@manusia kerana tuhannmu maha pemurah terhadap kamu.)

Sekali pandang dengan mata kasar, yang berpakaian, ada tangan, ada kepala, berdiri tegak itu manusia. Tetapi pandangan allah tidak, sebgaimana allah beritahu didalam ayat diatas dipandangnya manusia itu dari hati. Dianggap manusia itu bila punyai hati yg bersih. Kemudian dikatakan kepada hatinya bersih tadi..bacalah..tuhanmu maha pemurah.. artinya..bila hati dah bersih baru disuruh baca dan dapatlah sifat pemurah allah s.w.t. maka kalau tak dibersihkan hati itu kita hanyalah haiwan yang bertopengkan manusia. Boleh kah kita ikut orang seperti ini?

"yaitu dihari harta dan anak-anak lelaki tidak berguna kecuali orang yang mengadap allah dengan hati yang bersih" assyuraa 87-89

Apa itu hati? hati itu jalan perhubungan rohani. kalau manusia yg punyai nafsu(roh) amarah, hatinya kotor barulah digambarkan dengan perlakuannya. kalau manusia punyai hati nafsu mutmainnah, hatinya bersih dahulu kemudian barulah terpancar kebaikan pada perlakuannya. Hati itu tempat berhubungnya hamba dgn allah. kerana itulah tempat iman.
Jadi keturunan yang hatinya bersih suci ikut rasullullah inilah yg dinamakan ahlilbait. yg dinamakan insan, atau manusia yang hatinya ada iman .

"Rasullullah mengajak mereka kepada beriman, dan kamu telah berjanji menjaga amanah (didalam perut ibu) - Al- hadid:8".

"Wahai nafsu (jiwa/roh) yang bersih lagi suci(Mutmainnah). Kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dengan redha dan diredhai. Maka masuklah kamu dalam golongan hamba-hamba-Ku. Dan masuklah kamu ke dalam Syurga-Ku." (Al Fajr: 27-30)

Bila hati telah bersih, maka barulah datang nafsu mutmainnah (rohani yg baik) kedalam jasad badan kita.(rohani) Bila hati rohani yg baik terus menerus mengingati allah, (iman yg kekal) barulah dapat hidayah. Kalau belajar alquran, kaji alquran belum tentu dapat kefahaman alquran. kerana kefaham alquran itu perlu iman dahulu, kemudian taqwa baru faham.

"Al-quran itu petunjuk dan penawar kepada org beriman" Al-fusilat : 44

"Siapa yg beriman allah akan beri hidayah pada hatinya" At-Taghabun 11

"Allah mengurniakan alhikmah (kefahaman Al-Quran kepada org2 yg dikehendainya" Al-Baqarah 269

"kami menjadikan alquran itu cahaya yg kami tunjuki dgn dia siapa yg kami kehendaki diantara hamba2 kami" asyura 52

"Hai org beriman, sekiranya kamu bertakwa kepada allah, allah akan berikan furqan*. Dan akan menghapuskan keslahan dan dosa kamu "anfaal :29
(*Furqan itu kefahaman alquran)

Maka hati yang bersih ini mendapat cahaya iman dan berhubung dengan nur rasullullah. inilah yang kita sebut (hati nurani) inilah keturunan / salasilah keturunan rasullullah. Nur itu adalah rasullullah. Cahaya iman itu cahaya nur rasullullah. Allah tidak bercahaya..kerana cahaya itu sifat makhluk. Jadi hati yang bersih mendapat pula hidayah inilah yang disuruh ikut oleh rasullullah. (ahlil baits) kerana dengan hidayah manusia tidak akan sesat dan tidak pula lalai dari mengingati Allah.

Keturunan rasullullah itu dekat aje dengan kita Jasmani > Rohani > Nurani(Berhubung dengan nur rasulullah) seterusnya kepada Allah. 3 salasilah sahaja. punyalah rapat kita dengan rasullullah. bukankah allah itu maha adil?

"Allah mengutus muhammad kepada kaum yg belum pernah baginda ketemu (Kaum terkemudian selepas rasullullah)" al-jumuah:3

Kerana kaum ini bertemu rasullullah dengan cara rohani, iaitu kaum selepas wafatnya rasullullah.

"Siapa yg beriman allah akan beri hidayah pada hatinya at" taghabun 11

Nur ini yang membawa hidayah. Ini yang allah sebut didalam alquran "tidak diutuskan rasullulah melainkan untuk mebawa rahmat kepada seluruh alam. Maka carilah nur ini, cari ilmu amal untuk mendapat nur ini, carilah jalan untuk bertemu dengan keturunan yang dipanggil tali allah. "berpeganglah kamu kepada tali allah". ini yang selama ini ada didalam diri kita sendiri tapi tak pernah kita ketahui.

"dan didalam diri kamu, apa sebab kamu tidak melihat ": az-zariyat 21

Islam itu mudah. tapi iman itu payah. Rasullullah duduk didalam Gua hiraq selama 13 tahun menyendiri, semata2 mengingati Allah untuk mendapat iman dan menyuci hati kalbu. meniggalkan perniagaan, meniggalkan anak isteri meniggalkan duniawi semata2 ingat allah. itu rasullullah, kita ni orang biasa bleh senang2 dapat iman dengan solat 2-3 minit satu waktu, kita ada anak bini nak bagi makan..

"Jgn kamu lalai oleh harta dan anak2 dari mengingati allah" - Al-Munafiqun 9

Setelah 13 tahun didalam gua mengingati allah, barulah dibacakan jibrail : Iqraq bismirabkial lazi kholak. Bacalah nama tuhanmu yang menjadikan. iqraq itu artinya : bacalah, sebutlah, ingatlah, amalkanlah, sentiasalah, bismirabika itu maksudnya nama tuhanmu iaitu ALLAH. bukan ar-rahman, ar-rahim, subhanallah itu semua nama sifat, pangkat nama pujian bagi allah. tetapi alif lam lam ha. (ALLAH)

Rasullullah disuruh sebut nama allah. dimana nak sebut?? kholakal insan namin alak. menjadikan manusia dari hati. maka hati lah tempatnya menyebut nama allah. jangan sebut dilidah kerana sebut allah dilidah itu tasbih puji allah bukan mengingati Allah. Puji ni macam manusia lah..puji dimulut, tapi hati boleh mengutuk. tapi kalau puji dihati itu maksudnya benar2 puji. begitu juga sebut nama allah itu dihati. kalau sebut allah dilidah, dihati duk teringat ke anak bini, teringat kerja, teringat hutang dan sebagainya..

"kerana itu ingatlah padaku nescaya aku ingat padamu" albaqarah:152

Kerana allah pesan :

"Dan SEBUTLAH serta INGATLAH akan Tuhanmu(Allah) DI DALAM HATIMU, dengan perasaan takut, dan dgn tidak menyaringkan suara pada waktu pagi dan petang" AL-araaf 205.

Usahakan diri, amalkan amalan iman, dapat iman baru solat. Solat bukan tanda iman, solat itu amalan orang yang beriman. begitu juga puasa bukan tanda beriman..tetapi puasa itu amalan orang yang beriman. Tanda iman itu ialah menyebut dan mengingati allah dihati. iman itu yang membersihkan hati....

"yaitu dihari harta dan anak-anak lelaki tidak berguna kecuali orang yang mengadap allah dengan hati yang bersih" assyuraa 87-89

Kalau hati tak bersih mengadap allah tak dapat apa2..maka utamakan iman dahulu..kerana iman ini amalan rasullullah amalan ahlil bait.

"demi sesungguhnya adalah bagi kamu rasullullah itu contoh ikutan yg baik. Iaitu bagi org yg sentiasa mengharapkan allah dan hari akhirat. Serta pula menyebut dan mengingati allah banyak2.(al-ahzab:21)

Jadikan rasullullah itu contoh. jangan kita cari alasan untuk melebihkan dia kerana dia rasullullah, padahal apa yang ditunjukkan rasul itu contoh ikutan. Siapa yang ikut itu lah ahlil baits..kalau tak ikut rasullullah, maka ikut syaitan lah jadinya.

“Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingati Allah. Mereka itulah golongan syaitan. Ketahuilah golongan syaitan itu gologan merugi” – Mujadillah 19

Kesimpulannya ahlil baits itu ialah keturunan rohani rasullullah yang menurut amalan rasullullah jasmani dan rohani (jasad dah hati) yang mengutamakan bersih hati. Hati nya pula tidak pernah lupa dari mengingati Allah. Mereka ini adalah orang mukmin yg rasullullah pesan takkan lari ilmu dan akidahnya dari ajaran rasullullah.. ikut, amal, dan sesiapa sahaja boleh jadi keturunan ini tidak perlu tunggu nak kahwin dengan keturunan rasulullah...

"Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu Dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara Yang mencemarkan diri kamu - Wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya Al-ahzab : 33

Bersih itu nafsu mutmainnah...

Salam..





1 comment:

  1. terima kasih kerana telah memecahkan kebuntuan saya.sekarang saya nak tahu dikatakan al -quran itu bukan makhluk ,merupakan Kalam Allah,boleh tak terang secara detail.

    ReplyDelete